Foto: Mikael Ringlander

Svenska kyrkans filmpris till Sweat

Svenska kyrkans filmpris 2021 gick till filmen Sweat med manus och regi av Magnus von Horn. Priset delades ut digitalt i samband med filmens premiär på Göteborg Film Festival, lördagen den 5 februari.

- Jag är jätteglad för det här priset. För mig handlar Sweat om att våga omfamna det främmande, något jag upplever att Svenska kyrkan också står för, säger Magnus von Horn.

Sweat handlar om fitness-stjärnan Sylwia som brinner för att hjälpa sina hundratusentals följare på sociala medier att hålla igång. Men bakom den peppande fasaden brottas hon alltmer med frågor om närhet och relationer.

- Det är en film som berättar starkt genom sina bilder och som på ett angeläget sätt lyfter fram frågor om mänsklig sårbarhet, säger Mikael Ringlander, ordförande i juryn, där arbetet i år har skett digitalt.

- Det har varit väldigt stimulerande möten via länk, jag är glad över att ha fått arbeta med så enormt filmkunniga personer, säger Mikael Ringlander.

Juryns motivering

”Mellan sociala mediers omättliga hunger efter nya inlägg och den framgångsrika influencerns noggrant uppbyggda bild av sitt jag, tränger sig verkligheten obarmhärtigt på. Omskakande som en thriller men utan konstruerade överraskningar, där vi tillsammans når en sorts insikt: I vår mänskliga sårbarhet bor både styrka och skönhet. En skicklig filmisk gestaltning av samtiden där inte ett ögonblick känns överflödigt.”

Om regissören

Magnus von Horn är uppväxt i Göteborg men bosatt och verksam i Polen, där han studerat regi vid filmskolan i Lodz. Sweat är Magnus von Horns andra långfilm. Hans debutfilm Efterskalv från 2015 belönades med tre Guldbaggar för bästa film, bästa regi och bästa manliga biroll. Båda filmerna hade också sina premiärer på filmfestivalen i Cannes. Magnus von Horn har tidigare också gjort flera kortfilmer, bland annat Utan snö (2011), som också nominerades till en Guldbagge.

Läs om Sweat och se trailern på goteborgfilmfestival.se.

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2021

Gabriela Pichler, manusförfattare och filmregissör boende i Göteborg. Hon har gjort långfilmerna Äta sova dö och Amatörer (som bl.a vann Svenska kyrkans filmpris 2018) och teater såsom Rött kort på Backa Teater.
Bengt Toll, konsult med inriktning på utvecklingsstrategier inom film och media. Har en lång erfarenhet av filmarbete i Sverige och Europa, bland annat som vd för Svenska filminstitutet, styrelseordförande för Göteborg Film Festival som medlem i Europeiska Filmakademien och styrelseledamot i Digital Cinema Forum.
Jakob Wirén, docent i systematisk teologi och ärkebiskop Antje Jackeléns teologiska sekreterare. I sin forskning arbetar han med religionsdialog och religionsmöten.
Mikael Ringlander, juryns ordförande. Präst, tidigare pressfotograf, och projektledare för Svenska kyrkans arbete på Göteborg Film Festival.

Antje Jackelen är till vänster i bild och till höger Åsa Wikforss

Poddsamtal med ärkebiskop Antje och filosofiprofessor Åsa Wikforss

Vilka lärdomar och insikter kan vi ta med oss från det senaste årets pandemi? Och hur ska vi göra för att inte glömma bort detta när livet blir ”som vanligt” igen? Lyssna på samtalet här.

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.