Foto: Nina Sandell

Kultursatsning 2020–2021

Svenska kyrkan är en av samhällets största kulturaktörer. Under det senaste åren har vi lyft vi fram flera digitala satsningar, med bland annat digital konst i kyrkan, psalmer på meänkieli och textilkonstnären Anna Olssons vävar om pojkar på flykt.

Ett urval digitala kulturhändelser

Svenska kyrkan är en viktig partner för nationella och lokala kulturaktörer. Vår utgångspunkt under pandemin var: vi ställer inte in – vi ställer om.

Textilkonst om pojkar på flykt av konstnären Anna Olsson
En musikhälsning ut i rymden från Katarina församling i Stockholm
Sånger om tacksamhet och kallelse av Lunds domkyrkas gosskör
En stund med psalmer på meänkieli från Örnäset i Luleå
Fyra psalmkonserter om psalmen som livstolkning från Mariakyrkan i Gävle

Svenska kyrkans bidrag till kultur och kulturarv
Samtal mellan ärkebiskop Antje Jackelén och demokratiminister Amanda Lind

Digital konst i kyrkorummet

I samarbete med Skarpnäcks församling har konstnären Jonas Johansson skapat flera unika konstverk med ljus, ljud och augmented reality i Markuskyrkan i Stockholm. Här kan du ta del av de olika konstverken. Med detta vill vi både sätta digitalisering och kulturskapande på kartan, men även visa hur vi kan använda digitalisering som ett sätt att utvidga kyrkorummet.

Markuskyrkan är ritad av arkitekten Sigurd Lewerentz, som våren 2022 uppmärksammades på Arkitekt och designcentrum  på Skeppsholmen i Stockholm, bland annat för sina kyrkor.

Jonas tidigare verk har bland annat visats i Reaktorhallen, på Ishotellet i Jukkasjärvi och under våren på utställningen Hyper Human på Tekniska Museet i Stockholm. Nu är det dags för kyrkorummet.

Du kan också lyssna till ett samtal mellan konstnären Jonas Johansson och församlingsprästen Erik Linde om konstverken och om att smycka kyrkorummet.

För mig är du värdefull - om pojkar på flykt

Anna Olsson är textilkonstnär, som vid sidan att sitt konstnärskap arbetar som psykolog med barn som flytt till Sverige.

– Det arbetet har berört mig djup och är bakgrunden till utställningen För mig är du värdefull.

Ett av verken är nio vävda bilder utifrån selfies från pojkar på flykt som Anna mött.

– Det är så fint att du väver oss, för då från vi vara tillsammans även om vi utvisas, berättade en av pojkarna.

En musikhälsning ut i rymden

För mer än 40 år sedan skickade amerikanska Nasa ut musik och bilder i rymden. Musiken skulle berätta om livet på jorden. Ungdomar i Katarina kyrka i Stockholm har funderat på vilken musik de skulle valt att skicka med, och sjunger tillsammans med Danny Saucedo. Inledning av Irma Schultz.

En stund med psalmer på meänkieli

Om sommarens spring i bena.

En digital psalmkonsert, inspelad i Örnäsets kyrka i Luleå, med Görel Särs på dragspel, Nina Sandell på fiol och Maria Ruottinkoski, sång.

En av psalmerna är Kaikkea räknätä saata, psalm 260 ur Psalmer på meänkieli. Psalmen är tolkad och översatt av Linnéa Nylund från den svenska psalmboken, ”Jag kan icke räkna dem alla”.

”Upp på bastulaven, varje dag, för att omslutas av den renande ångan. Den egna skrubborsten räcker inte långt. Där tackar jag för sommarens spring i bena och själ, för änglarna som bär min oro i natt. Jag kan icke räkna allt gott som jag får, en kaikkea räknätä saata...”

Sånger om tacksamhet och kallelse

Sångare ur Lunds domkyrkas gosskör under ledning av Susannah Carlsson och Robert Bennesh framför sånger från den anglikanska traditionen om tacksamhet, kallelse och bön. Programmet bjuder också på latinska hymner och musik med glimten i ögat. Verk av bl.a. R. Vaughan-Williams, M. Plumstead, A. Sköld och B. Britten. Konserten sänds från Lunds Allhelgonakyrka.

En dag, ett ögonblick i sänder

Fyra konserter om psalmen som livstolkning, med älskade psalmer och nyskrivna sånger. Se konserterna.

Svenska kyrkans bidrag till kultur och kulturarv värderas till miljarder

På Bokmässan 2020 presenterades en ny rapport om det ekonomiska värdet av Svenska kyrkans kulturverksamhet. För första gången finns nu konkreta siffror över detta.  Svenska kyrkans bidrag till kultur och kulturarv uppskattas till minst 2,3 miljarder årligen. Till det kommer 2,7 miljarder i indirekta effekter.

Rapporten Svenska kyrkans samhällsekonomiska bidrag till kultur och kulturarv presenterades vid ett seminarium med dåvarande ärkebiskop Antje Jackelén och kulturminister Amanda Lind.

Här hittar du både en sammanfattning och hela rapporten, som tagits fram av konsultföretaget Ramboll.

Vad innebär kyrkans samhällsekonomiska bidrag till kultur och kulturarv?

Samtal med Stockholms handelshögskolas rektor Lars Strannegård, SKR:s ordförande Anders Knape och dåvarande ärkebiskop Antje Jackelén, 30 september 2020.

Se samtalet som leds av kulturjournalisten Ulrika Knutson.