Någon med en samisk klänning och samiska skor står vid en eldstad med liten brasa och en hink med sommarblommor.
Foto: Kristiina Ruuti /Ikon

Samiska kyrkodagar

Samiska kyrkodagar arrangeras vart fjärde år. På grund av coronapandemin flyttades dagarna från 2021 till 2022.

Samiska kyrkodagar 2022: Helig eld – heligt folk

De samiska kyrkodagarna hölls i Enare i Finland den 5-7 augusti 2022.

Temat för dagarna var Helig Eld – Heligt Folk, Bassi Dolla - Bassi Álbmot, Pyhä Tuli – Pyhä Kansa.

Kyrkodagarna arrangerades av Finlands samearbetets delegation, samiska kyrkoråden i Norge och Sverige, Uleåborgs stift, Enare församling och Lapplands ortodoxa församling. Barents kyrkoråd stöder ryska samernas deltagande i kyrkodagarna.

Samiska kyrkodagar 2017 i Arvidsjaur

Samiska kyrkodagar avslutade i Árviesjávrrie/Arvidsjaur

Den 16–18 juni 20217 besöktes Árviesjávrrie/Arvidsjaur av uppemot 500 deltagare på de samiska kyrkodagarna. – Svenska kyrkan kan leda och vara ett exempel i storsamhället, sa artisten Sofia Jannok på de samiska kyrkodagarnas avslutande seminarium om rätten till vatten.