En stor begravningsbukett ligger utomhus på marken.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Kuolema ja hautaus

Hautajaisissa pysähdymme yhdessä kuoleman ja menetyksen äärelle. On aika hyvästellä kuollut läheinen ja jättää hänet Jumalan huomaan.

Hautajaiset

Hautajaisissa on mahdollisuus surra kuollutta yhdessä, kiittää hänestä ja jättää jäähyväiset. Musiikki, laulu ja rukoukset ovat arvokas ja lohdullinen tapa luovuttaa kuollut ihminen Jumalan käsiin.

Hautajaisten valmistelu

Hautajaisissa jätetään jäähyväiset. Sen voi tehdä:

• hautausjumalanpalveluksessa, joka toimitetaan Ruotsin kirkossa
  • hautausjumalanpalveluksessa jossakin toisessa kirkossa tai uskonyhteisössä
  • siviilihautauksessa

Hautajaisjumalanpalvelus Ruotsin kirkon tiloissa on ilmainen, mikäli vainaja on ollut Ruotsin kirkon jäsen.  Sen voi selvittää ottamalla yhteyttä vainajan kotiseurakuntaan. Hautausjumalanpalvelus voidaan erillistä maksua vastaan tarjota myös vainajalle, joka ei kuollessaan ollut Ruotsin kirkon jäsen. Tärkeää on kuitenkin, ettei se sodi vainajan tahtoa vastaan.

En liten sovande ängel i porslin ligger på en gravsten.

Lapset saavat tulla hautajaisiin

Onko sopivaa, että lapset tulevat hautajaisiin? Miten hautajaiset sopeutetaan lasten tasolle? Pastori Kristina Ljunggren on toimittanut monia hautauksia, joissa on ollut mukana lapsia. Hänestä lapsetkin voivat osallistua hautajaisiin.

Pappi omaisten tukena

Kun hautajaispäivä ja kirkko tai kappeli on varattu, ottaa hautaava pappi yhteyttä omaisiin. Jos toivot hautajaisiin suomenkielistä/kaksikielistä pappia, kerro siitä hautaustoimistolle tai ota yhteyttä vainajan kotiseurakuntaan mahdollisimman hyvissä ajoin. Sen voi tehdä jo ennen kuin kappeli tai kirkko on varattu.

Papille on tärkeää saada kuulla kenet hän hautaa ja mitä toiveita omaisilla on hautajaisten suhteen. Hautauskeskustelussa käydään yhdessä läpi hautajaisten kulku. Silloin keskustellaan myös vainajan elämästä ja kuolemasta. On hyvä kokoontua yhteen joko kotona tai kirkon tiloissa ja valmistella yhdessä hautajaisia.

Jos omaiset ovat valinneet polttohautauksen, koko hautajaisjumalanpalvelus vietetään yleensä kirkossa tai kappelissa. Arkku viedään tilaisuudesta krematorioon.

Jos omaiset ovat valinneet arkkuhautauksen voidaan jumalanpalveluksen lopuksi lähteä yhdessä hautausmaalle ja laskea arkku hautaan.

Joskus tuhkaus on suoritettu erityisistä syistä jo ennen hautajaisia ja tällöin arkun sijaan hautajaisissa on tuhkauurna. Uurna voidaan hautajaisjumalanpalveluksen lopussa laskea maahan yhdessä. Tai se voidaan kätkeä maahan myöhemmin, kuitenkin viimeistään vuoden kuluttua tuhkauksesta.

Kustannukset

Ruotsissa asuvat maksavat hautausmaksua. Se kattaa hautauksen tärkeimmät kulut. Kirkon jäsenet ovat maksaneet myös kirkollismaksun.

• Hautapaikka 25 vuoden ajan
  • Arkun kuljetus hautausmaalle tai krematorioon (hallintoalueen sisällä)
  • Tilat hautajaistilaisuuteen – kappeli tai kirkko, tai tilaan, jossa ei ole uskonnollisia tunnusmerkkejä
  • Tuhkauksen (kremering)
  • Arkun tai uurnan hautauksen

• Papin
  •  Hautausjumalanpalveluksen
  • Seurakuntatilojen käytön - kirkon tai kappelin käytön
  • Kirkkomuusikon kappelissa, kirkossa ja hautausmaalla
  • Arkunkantajat

• Arkun tai uurnan
  • Vainajan kuolinvaatteet
  • Arkun kuljetuksen seurakunnan ruumishuoneelle
  • Musiikkiesitykset
  • Kuolinilmoituksen
  • Kukat
  • Muistotilaisuuden tarjoilut
  • Hautakiven
  • Perunkirjoituksen
  • Hautaustoimiston palvelut

Hautaustoimiston palvelut ovat maksullisia. Omaiset voivat itse päättää, mitä he haluavat hautaustoimiston tekevän ja millä tavalla.

Hautajaisten jälkeen - älä jää yksin

Moni sureva kokee, että raskain aika koittaa vasta hautajaisten jälkeen. Tyhjyys. Seurakunnan papit ja diakonit ovat valmiina kulkemaan rinnallasi surussa. Monet seurakunnat järjestävät myös sururyhmiä. Sururyhmissä on mahdollisuus jakaa kuoleman ja menetyksen mukanaan tuomia kokemuksia ja tunteita yhdessä muiden surun keskellä elävien kanssa. Kenenkään ei tarvitse surra yksin.

Sorgsen man siter i soffa och håller handen för ögonen.

Surun keskellä

Oikeaa tai helppoa tapaa surra, ei ole olemassa. Eikä surua voi poistaa. Elämää ja selviytymistä voi helpottaa sillä, että pitää huolta itsestään ja toisista. Arkiset rutiinit, riittävä uni ja ravinto, luovat elämään turvalliset kehykset.

Animation med två människor som står ute i regnet. En av dem håller ett paraply över den andres huvud.

Ensiapu suruun (Finska)

Käytännön ohjeita surevan tukemiseen

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.