En bebis doppar handen i en skål med vatten.
Foto: Louise Hedberg /Ikon

Kaste

Haluatko, että lapsesi kastetaan? Tai haluatko itse tulla kastetuksi? Kasteessa juhlimme ihmisen ja Jumalan välistä yhteyttä. Se kantaa läpi elämän.

Kaste on elämän juhla. Kaste on hieno perinne olipa kastettava nuori tai vanha. Jumala huolehtii kaikista ihmisistä, mutta kasteessa se ilmaistaan erityisen selvästi ja henkilökohtaisesti. Pappi lausuu kastettavan nimen kuuluvasti ja selkeästi. Sen jälkeen pappi lausuu Jumalan lupauksen: mitä kastettavan elämässä tapahtuukin, Jumala huolehtii hänestä aina.

Kaste on avoin kaikille - iästä riippumatta

Lapsi, nuori tai aikuinen – jokainen on tervetullut kasteelle. Kastetta varten ei tarvitse suorittaa mitään tai edes ymmärtää kaikkea. Lapsi saa myöhemmin kutsun konfirmaatioon. Silloin hän voi itse vahvistaa kasteensa. Huoltajien tulee hyväksyä lapsen kaste ja 12 vuotta täyttäneen tulee myös itse haluta kastetta.

Lapsikaste - ilo ja perinne

Kaste on ilon juhla, perinne, joka kutsuu rakkaat ja läheiset ihmiset yhteen. Mutta ilo on aivan yhtä suuri myös yksinkertaisessa kastetilaisuudessa. Kastepäivän keskiössä on kastettava ja hänen elämänsä, olipa kastepäivä millainen tahansa.

Kummi voi olla tukena

Kastettavalla voi olla yksi tai useampia kummeja. Nuori tai aikuinen voi valita kummin, jonka kanssa hän voi jutella elämästä ja Jumalasta. Lapsi voi saada kummista luotettavan aikuisen elämäänsä. Kummi voi hyvin kertoa lapselle kasteesta ja Jumalasta.

Kaste liittää kirkkoon

Kaste liittää ihmisen Jumalan suureen perheeseen, maailmanlaajuiseen kirkkoon, johon kuuluvat kaikki kristityt kautta aikojen. Kun kaste tapahtuu Ruotsin kirkossa, kaste liittää hänen Ruotsin kirkkoon.

Saat lisätietoja seurakunnasta

Olet tervetullut ottamaan yhteyttä seurakuntaan, jos haluat tulla kastetuksi tai haluat kastaa lapsesi, tai jos sinulla on kysyttävää kasteesta.

Ennen kastetta kastava pappi tapaa sinut, joka aikuisena haluat kastetta, tai teidät huoltajat, jotka haluatte kastaa lapsenne. Te keskustelette yhdessä kastejumalanpalveluksesta ja saat olla mukana suunnittelemassa sitä, miten kaste tapahtuu.

En kvinnlig präst skvätter dopvatten på en liten flickas panna. Föräldrarna står bakom.

Tällainen on kastejumalanpalvelus

Kaste voidaan liittää osaksi sunnuntain jumalanpalvelusta. Se voidaan myös suunnitella omaksi jumalanpalvelukseksi. Se seuraa kuitenkin aina samaa järjestystä. Tällä sivulla kerrotaan, mitä kastejumalanpalveluksessa tapahtuu.

Mitä kasteessa tapahtuu?

Lyhyt piirretty filmi kertoo kasteesta.

Kaste on kutsu

Jeesus itse lähetti opetuslapsensa matkaan ja kehotti heitä kastamaan ja viemään eteenpäin kaikkea sitä hyvää, jota hän oli heille opettanut. Siitä syntyi kristillinen kirkko! Jeesuksen oma kehotus kastaa teki kasteesta hyvin tärkeän osan kirkon elämää. Kaste on kuin avoin portti, kutsu yhteyteen kaikille.

Kastejumalanpalveluksen aikana sytytetään aina kastekynttilä ja luetaan Jeesuksen omat sanat: ”Minä olen maailman valo. Se joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Johanneksen evankeliumi 8:12) Kaste on kutsu Jeesuksen opetuslapseksi, kutsu viemään hyvää eteenpäin, taistelemaan hyvän puolesta.

Kastetta kutsutaan myös nimellä sakramentti. Se tarkoittaa pyhää toimitusta, ihmisen ja Jumalan kohtauspaikkaa.