Till innehållet Till undermeny

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan finns också i utlandet med 26 församlingar, flera verksamhetsplatser och mobila präster. Svenska kyrkan finns för dig som bor, är turist, student, au-pair, arbetar eller av annan anledning vistas utomlands.

Här finns Svenska kyrkan i utlandet

Vill du fira gudstjänst på svenska, hitta gemenskap eller prata med en präst? Här hittar du Svenska kyrkans församlingar och verksamhetsplatser utomlands.

Insamling till Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandets årliga rikskollekter och insamlingsperiod är en chans att tillsammans synliggöra arbetet som görs runt om i världen och därigenom hjälpa till att ekonomiskt stötta utlandsförsamlingarna. Årets insamlingsperiod är mellan 29 september och 2 november.

Svenska kyrkan i utlandets webbshop

Här hittar du Svenska kyrkan i utlandets webbshop. Genom att köpa våra varor stödjer du Svenska kyrkan i utlandets verksamhet runt om i världen.

Rikskollekt

Svenska kyrkan i utlandets årliga rikskollekter är en chans att tillsammans synliggöra arbetet som görs runt om i världen och därigenom hjälpa till att ekonomiskt stötta utlandsförsamlingarna.

Kommande evenemang

Välkommen till vår digitala Kickoff inför höstens insamling! Det här är en inspirerande föreläsning för att väcka engagemang inför insamlingen och för att ge dig en närmare titt på det material som tagits fram speciellt för den kommande insamlingsperioden.

Lediga jobb på kyrkokansliet i Uppsala och utomlands

På kyrkokansliet jobbar du med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Ombud / Engagera dig i Sverige

Ditt engagemang för utlandskyrkan behövs! Du behöver inte bo utomlands för att engagera dig i utlandskyrkans verksamhet. Här i Sverige kan du engagera dig både som anställd och ideell, eller genom att bli ombud.

Skänk en gåva till Svenska kyrkan i utlandet

Swish-insamling med unik QR-kod

Nu är det möjligt att skapa unika QR-koder för Swish kopplade till Svenska kyrkan i utlandets Swish-nummer och samtidigt följa just er insamling! Din församling/ditt pastorat kan skapa en QR-kod som ni sedan kan använda på trycksaker och vid insamlingar.

Material för ombud

Dessa sidor är för dig som är ombud, intresserad av eller engagerar dig för Svenska kyrkan i utlandet. Här hittar du fördjupande material, filmer, affischer, kollektvädjan och annat som är bra när du vill lära dig mer om eller berätta för andra om Svenska kyrkan i utlandet.