Tillgänglighet på svenskakyrkan.se

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda svenskakyrkan.se. Här kan du läsa om hur vi lever upp till lagkraven om tillgänglig digital service.

Webbplatsen svenskakyrkan.se ägs och förvaltas av Trossamfundet Svenska kyrkan. Webbplatsen ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla, oavsett till exempel funktionsnedsättningar och oberoende av vilka hjälpmedel du eventuellt använder.Texterna ska vara tydliga och lätta att förstå.

Du ska kunna

• förstora innehållet utan problem
  • navigera med hjälp av ditt tangentbord
  • navigera med hjälp av skärmläsare.

Vi vet att en del innehåll på svenskakyrkan.se inte är helt tillgängligt.
Till exempel:

• En del sidor och dokument är inte skrivna på klarspråk.
  • En del bilder saknar alternativtext/bra alternativtext.
  • Många dokument är i pdf-format och är därmed inte tillgängliga.
  • Filmer saknar syntolkning, och ibland även textning.
  • Vissa funktioner från tredjepartsleverantörer lever inte upp till lagkraven.

Hur vi testar webbplatsen

Arbetet med att förbättra tillgängligheten pågår hela tiden. Experter på företaget Funka gjorde en oberoende granskning av svenskakyrkan.se 2019. Sedan dess testar vi löpande tillgängligheten med hjälp av användningstester och granskningsverktyget Siteimprove.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service

Svenska kyrkan är ett trossamfund, men det finns enheter som till viss del bedriver offentligt finansierad verksamhet. Därför följer vi lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Läs mer om Svenska kyrkan.

Läs om lagen på digg.se.

Kontakta oss om du upplever hinder

Vi jobbar på att göra webbplatsen mer tillgänglig. Om du upptäcker nya problem, berätta det för oss.

Hör också av dig om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig.
E-post: redaktionen@svenskakyrkan.se

Anmälan

Myndigheten för digital förvaltning ska se till att alla följer lagen. Om du inte är nöjd med vårt svar kan du kontakta dem.

Anmäl problem med tillgänglighet på digg.se.