Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Avioliittoon vihkiminen

Suunnitteletteko häitä? Onneksi olkoon! Tällä sivulla kerrotaan kirkkohäistä.

Kirkkohäät

Tervetuloa juhlimaan rakkauttanne ja solmimaan avioliitto Ruotsin kirkossa. Kirkollisessa vihkimisessä avioliittolupausten jälkeen pappi ja koko hääväki rukoilevat avioliittoonne puolesta ja teidät lähetetään matkaan siunausten saattelemana.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on että vähintään toinen vihittävistä on Ruotsin kirkon jäsen. Puolison kuuluminen toiseen kirkkoon tai uskontoon ei ole este kirkolliselle vihkimiselle. Ruotsin kirkko vihkii sekä samaa että eri sukupuolta olvevia pareja.

En man och en kvinna i vardagliga kläder knäböjer bredvid varandra framför en manlig präst i kyrkan.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Missä?

Haluatteko mennä naimisiin kirkossa, järven rannalla vai jossain muussa paikassa? Ottakaa hyvissä ajoin yhteyttä siihen seurakuntaan, jonka alueella haluatte pitää häänne ja kertokaa toiveistanne. Suosituimmat vihkikirkot kannattaa varata jo vuotta aiemmin.

Vihkikirkko ja vihkiminen ovat yleensä ilmaisia. Mikäli teillä on toivomuksia, joista voi seurata lisäkustannuksia, niin voitte neuvotella mahdollisesta korvauksesta seurakunnan kanssa.

Vihkiminen suomeksi tai kahdella kielellä

Toivotteko suomenkielistä tai kaksikielistä vihkimistä? Ottakaa yhteyttä seurakuntaan, jonka alueella aiotte mennä naimisiin ja kertokaa, että tarvitsette kaksikielisen papin. Pappi voi auttaa myös kaksikielisten virsien ja laulujen valinnassa. Pappi kannattaa varata hyvissä ajoin, etenkin jos kyseessä on kesähäät.

Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että he tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla onnellinen.

Mitä häissä tapahtuu?

Piirretty filmi kertoo mitä kirkkohäissä tapahtuu.

Tärkeät paperit!

Vihkimistä varten tarvitaan

• esteettömyystodistus (hindersprövning). Sen saatte verovirastosta (Skatteverket

Esteettömyystodistus on voimassa 4 kuukautta sen myöntämisestä. Esteettömyystodistuksen yhteydessä verovirasto lähettää teille myös

• sukunimilomakkeen (anmälan om efternamn), joka tulee ennen vihkimistä lähettää täytettynä takaisin verovirastoon.

Kun tapaatte papin vihkikeskustelussa, voitte jättää esteettömyystodistuksen hänelle. Pappi tarvitsee todistuksen jotta voisi vihkiä teidät.

Jo solmitun avioliiton kirkollinen siunaaminen

Jos olette jo menneet naimisiin esim. maistraatissa tai jossain muussa maassa niin voitte saada avioliitollenne kirkollisen siunauksen Ruotsissa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa vihkijumalanpalvelusta.

Onko sinulla vihkimiseen liittyviä kysymyksiä?
Ota yhteyttä kotiseurakuntaasi.