Ett vattendrag mellan höga fjäll. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.
Foto: Jack Anstey

Ilmastotekoihin yhdessä

Kysymystä ilmastonmuutoksesta ei voi siirtää tulevaisuuteen. Sen vaikutukset tuntuvat jo tänään. Kristittyinä haluamme vaalia luomakuntaa ja teemme sen teoin. Pohdimme myös olemassaolon kysymyksiä, joita ilmastonmuutos herättää.

Säiden ääri-ilmiöt tuhoavat koteja

Ilmastokysymykset ovat läsnä Ruotsin kirkossa päivittäin. Kansainvälisessä toiminnassa kohdataan ihmisiä, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa säiden ääri-ilmiöiden vuoksi. Ne ovat tuhonneet satoja sekä koteja, ja siitä on seurannut konflikteja.

Ilmastokysymykset seurakunnan arjessa

Ilmastokysymykset ovat monella tapaa ajankohtaisia myös kirkon toiminnassa Ruotsissa. Energiankäyttö, kiinteistöt, matkustelu, investoinnit, tavarahankinnat ja metsänhoito – näilläkään aloilla ilmastokysymyksiä ei voi sivuuttaa.

Lue lisää Ruotsin kirkon ilmastotavoitteista ja -työstä.

Animaatiofilmi Ruotsin kirkon ilmastotiekartta on tekstitetty suomeksi.