Någon sitter med ett sånghäfte.
Foto: Kristiina Ruuti /Ikon

Ruotsinsuomalaisuus kirkossa antaa tukea ja mahdollisuuksia

Ruotsissa asuu 700 000 henkilöä, jolla on suomalaistausta. Ruotsinsuomalaiset ovat Ruotsin kirkon suurin ja vanhimpia kielivähemmistöjä. Aina 1500-luvulta lähtien on Ruotsin kirkossa saarnattu, kastettu, vihitty ja haudattu suomeksi.

Kirkolla on suomenkielistä toimintaa eri puolilla Ruotsissa. Eniten toimintaa on niillä paikkakunnilla, joissa asuu paljon ruotsinsuomalaisia. Jumalanpalvelusten lisäksi seurakunnat järjestävät konsertteja, seurakuntaretkiä ja -leirejä, seminaareja, hiippakuntapäiviä ja muuta toimintaa kaikenikäisille.

Kyrkguiden-sovellus opastaa kirkkoon

Mobiilisovellus Kyrkguideniin on koottu seurakuntien tapahtumia.
Sen kalenterista löydät suomenkielistä toimintaa hakusanalla ”finska”.  Monissa hiippa- ja seurakunnissa julkaistaan myös suomenkielisiä tiedotteita muutaman kerran vuodessa, ja useissa seurakuntalehdissä tai seurakunnan kotisivuilla on tietoa tulevista tapahtumista myös suomeksi.

Rippikoulun voi käydä suomeksi

Mobiilisovellus Kyrkguiden

Ruotsinsuomalaiset nuoret voivat käydä rippikoulun suomeksi ja/tai kahdella kielellä. Löydät leirit ja rippikoulut hakusanalla ”finska”.

Jokaisessa hiippakunnassa on suomea puhuvia pappeja tai diakoneja. Vaikeissa elämäntilanteissa he ovat tukenasi.  Papeilla ja diakoneilla on vaitiolovelvollisuus.
Käänny kotiseurakuntasi tai hiippakuntasi puoleen, kun haluat olla yhteydessä suomea puhuvaan pappiin tai diakoniin tai haluat kasteen, vihkimisen tai hautauksen suomen kielellä tai kaksikielisenä.

Kirkossa lauletaan suomeksi

Ruotsin kirkon virsikirja ja kirkkokäsikirja on käännetty suomeksi. Jumalanpalvelukset sekä kaste, vihkiminen ja hautaus voidaan toimittaa suomen kielellä tai kaksikielisenä. Koko Ruotsin virsikirja, sen yli 700 virttä, on käännetty suomeksi.

Lauluhelmiä-levy on 28 laulun valikoima laulukirjasta: Helmiä - sånger och psalmer på finska. (Verbum 2016) Lauluissa kuulet sointuja mm. folk-popista, tangosta ja jazzista afro-rytmeihin. Voit kuunnella lauluja suoratoistapalvelujen kuten Spotifyn ja SoundCloudin välityksellä. Hakusana ”Helmiä-yhtye”.

Joulun ja adventin aikaan monin paikoin Ruotsia kokoonnutaan laulamaan Kauneimpia joululauluja.