Två flickor läser ur barnens bibel på finska
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Ruotsinsuomalainen toiminta Uppsalan hiippakunnassa/ Sverigefinsk verksamhet i Uppsala stift

Tervetuloa Uppsalan hiippakunnan ruotsinsuomalaisille sivuille. Välkommen till sverigefinska sidor i Uppsala stift.

Noin 700 000 ihmisellä Ruotsissa on suomalainen tausta. Suomen kieltä on käytetty jo 1500 luvulta lähtien jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Yksi Upsalan hiippakunnan tehtävistä on edistää suomenkielistä seurakuntatyötä hiippakunnan seurakunnissa.

Ungefär 700 000 personer i Sverige har finländsk bakgrund. Sedan 1500-talet har det finska språket använts för predikan, dop och vigsel i Svenska kyrkan. Ett av Uppsala stifts uppgifter är att främja finskspråkigt församlingsarbete i kyrkorna i stiftet.

Uppsalan Suomalainen Seurakuntaryhmä/Finska församlingsgruppen i Uppsala

Tiesitkö että Ruotsin kirkossa puhutaan myös suomea? Uppsalan suomalainen seurakuntaryhmä toivottaa sinut tervetulleeksi kotoisaan joukkoon. Finska församlingsgruppen i Uppsala välkomnar alla sverigefinländare, deras familjer och gäster till Svenska kyrkan.

Palveleva puhelin/Sverigefinska telefonjouren

Ruotsin kirkon Palvelevassa puhelimessa voit keskustella luottamuksellisesti. Voit puhua suomea. Sverigefinska telefonjouren (Papu) är öppen för de som behöver prata på finska om sin egen livssituation.

Pilgrimsledarutbildning på finska

Välkommen till Vadstena pilgrimscentrum och en pilgrimsledarutbildning på finska. Mer info finns via länken nedan och sista anmälningsdag är den 1 oktober. https://pilgrimscentrum.se/program/

Finsk julkalender på Facebook

Joka päivä (1.-25.12.) julkaistaan laulu Ruotsin kirkon Kauneimmat joululaulut -vihkosta tässä ryhmässä. Kuuntele, laula mukana ja jaa muistosi.

En tornspira mot blå himmel.

Himmeli - sverigefinskt församlingsblad

Himmeli är Svenska kyrkans sverigefinska tvåspråkiga digitala församlingsblad. Läs artiklar eller helheten här - eller ladda ner en pdf-fil. Dela gärna artiklarna vidare. Himmeli finns även som utskrivningsbar pdf-fil på svenska och finska - skriv ut och dela med dig.

Akvarellimaalaus jouluseimestä, jossa on lampaita, kameleita ja lapsia seimen äärelle.

Kauneimmat joululaulut

Kuuntele, katsele ja laula mukana! Kauneimmat joululaulut soivat verkossa.

Ehtookellot - Helgmålsbön

Joka lauantai klo 18.00 netissä/kl 18.00 varje lördag - digitalt.

Ruotsin kirkon virsikirja/Psalmboken
Tilaus/Beställ från Verbum förlag

Ruotsin kirkon käsikirja/Kyrkohandboken på finska/
Lataa otteita/Ladda ner (PDF)

Helmiä/Pärlor
Tilaus/Beställ från Verbum förlag

Suomeksi/På finska

Tervetuloa Ruotsin kirkon suomenkielisille sivuille. Välkommen till Svenska kyrkans finska sidor.