Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

Oletko ahdistunut, yksinäinen tai niin toivoton, että harkitset itsemurhaa? Ota silloin yhteyttä Palvelevaan puhelimeen, Ruotsin kirkon kriisitukeen. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla koulutetun päivystäjän kanssa. Puhuminen auttaa!

Soita Palvelevaan puhelimeen

Palveleva puhelin päivystää numerossa 020-26 25 00 joka ilta klo 21-23.

Palvelevan puhelimen chatti

Chatti on yhtä turvallinen kuin puhelin. Saat olla nimetön ja keskustelet päivystäjän kanssa kahden. Voit chattailla torstaisin ja sunnuntaisin klo 18-20.

Palvelevan puhelimen nettikirje

Palvelevan puhelimen nettikirjeen voit kirjoittaa ja lähettää nimettömänä.

Puhuminen auttaa

Onko elämäsi vaikeaa ja ihmissuhteet solmussa? Ahdistaako suru, sairaus tai taloudellinen tilanne? Oletko yksinäinen? Tuntuuko elämä vaikealta ja kaipaat tukea? Puhuminen auttaa.

Puhelin on avoin kaikille ja voit puhua suomea. Sinä valitset, mistä aiheesta haluat jutella ja halutessasi voit myös pyytää, että kanssasi rukoillaan.

Turvallinen palvelu

Yhteydenotto Palvelevaan puhelimeen - puhelinpäivystykseen, chattiin ja nettikirjelaatikkoon - on turvallista. Kukaan ulkopuolinen ei pysty kuulemaan keskusteluasi eikä lukemaan viestejäsi päivystäjän kanssa. Sinun ei tarvitse sanoa nimeäsi eikä kertoa missä olet.

Terapiaa, valmiita ratkaisuja tai asiantuntijan neuvoja puhelin ei tarjoa. Sinua kuuntelee ja tukee päivystäjä, joka on saanut koulutuksen tehtävään. Hänellä on vaitiolovelvollisuus.

Palveleva puhelin on toiminut vuodesta 1989. Palvelu on valtakunnallinen ja soittajalle maksuton.

Kun soitat

Yhteydenotto on sinulle turvallinen, sillä

• puhelua ei kuule kukaan muu kuin sinä ja päivystäjä,
  • puhelua ei nauhoiteta,
  • puhelu on sinulle maksuton,
  • puhelinnumerosi ei näy päivystäjälle.

Kun käyt chattikeskustelua

Palvelevan puhelimen chatissa sinun ei tarvitse sanoa nimeäsi. Päivystäjä ei voi  ottaa selvää henkilöllisyydestäsi. Viestit häviävät sen jälkeen, kun chattikeskustelu on päättynyt.

Kun kirjoitat nettikirjeen

Sinun ei tarvitse kertoa kuka olet. Palvelu ei pysty jäljittämään nettikirjeen lähettäjää.  Saat vastauksen kirjeeseesi 24 tunnin kuluessa siitä, kun lähetit kirjeen. Sinulla on mahdollisuus lukea kirjeesi ja siihen tullut vastaus kahden viikon ajan. Sen jälkeen ne häviävät palvelusta. Myös viestissäsi olevat mahdolliset henkilötiedot ja IP-osoite hävitetään, mitään ei tallenneta.

Lisätietoja siitä kuinka Ruotsin kirkko käsittelee henkilötietoja saat verkkosivuiltamme ruotsiksi.

Palautetta palvelevasta puhelimesta

Oletko ollut yhteydessä Palvelevaan puhelimeen ja haluaisit antaa palautetta? Voit kertoa mielipiteesi nimettömästi. Siirry tästä sivulle, jossa voit täyttää palautelomakkeen.

En mobil, en pratbubbla och ett kuvert mot en blå bakgrund.

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.