En mobil, en pratbubbla och ett kuvert mot en blå bakgrund.
Foto: New Normal

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.

Att prata hjälper

Är ditt liv svårt och dina relationer i ruiner? Är du orolig över sorg, sjukdom eller över din ekonomiska situation? Känner du dig ensam? Eller känns livet svårt på annat sätt? Att prata hjälper.

Telefonen är öppen för alla och du kan prata på finska. Du väljer själv vad du vill prata om. Om du vill kan du även få förbön.

Du kan vara trygg

Det är säkert att ansluta till Sverigefinska telefonjouren Papu som finns via telefon, chatt eller som digitalt brev. Ingen utanför kan höra ditt samtal eller läsa dina meddelanden. Du behöver inte säga ditt namn eller berätta var du bor.

Papu ger inte terapi, färdiga lösningar eller expertråd. Papus jourmedarbetare består av utbildade ideella eller av kyrkans medarbetare. Medarbetaren stöttar dig och har tystnadsplikt.

Sverigefinska telefonjouren Papu har varit i drift sedan 1989. Tjänsten är rikstäckande och kostnadsfri för den som ringer.

Ring till Sverigefinska telefonjouren Papu

Sverigefinska telefonjouren nås via telefonnumret 020-26 25 00 varje kväll kl 21:00-23:00.

Chatta med Sverigefinska telefonjouren Papu

Du kan chatta med Sverigefinska telefonjouren på torsdagar och söndagar kl 18:00-20:00.

Skicka digitalt brev till Sverigefinska telefonjouren Papu

Du kan skriva ett digitalt brev till Sverigefinska telefonjouren. Du behöver inte berätta vem du är.

Lämna synpunkt på Sverigefinska telefonjouren

Tack för att du berättar om din upplevelse av Sverigefinska telefonjouren. Din synpunkt är viktig för oss för att kunna utveckla tjänsten Sverigefinska telefonjouren. Vi kommer inte att återkoppla till dig!

I detta formulär kan du lämna synpunkter på din upplevelse av din kontakt med Sverigefinska telefonjouren. När du kontaktar Sverigefinska telefonjouren via telefon, chatt och digitalt brev har jourmedarbetaren tystnadsplikt. Det du skriver i detta formulär skyddas inte av själavårdssekretess. Skriv inte kontaktuppgifter i formuläret; såsom ditt eller andras namn eller uppgifter som kan kopplas till bara dig. Vi vill att du skriver anonymt för att bevara din integritet.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.