Person sitter ensam vid en vägg och gömmer ansiktet i armarna.
Foto: Wokandapix från Pixabay

Stöd i utsatta situationer

Svenska kyrkan kan stötta dig som befinner dig i en utsatt situation. Det kan till exempel handla om att du har självmordstankar, har blivit utsatt för sexuella övergrepp eller upplever våld i en nära relation.

En gammal trasig gardin hänger i ett fönster.

Våld i nära relationer

Är ditt hem inte en trygg plats? Om du upplever fysiskt eller psykiskt våld, eller andra hotfulla situationer, kan du behöva akut hjälp eller få samtala med någon som hjälper dig vidare.

En skugga på en tegelvägg av någon som skriver på sin mobiltelefon.

Stöd efter sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa egna känslomässiga behov. Om du har blivit utsatt för ett övergrepp i ett kyrkligt sammanhang kan du få stöd från någon av våra kontaktpersoner. De finns över hela landet.

Kvällssolen lyser genom tallens grenar, och strålarna speglar sig i vattnet.

Tankar om självmord

Livet är svårt och livet är sårbart. Ibland känns det meningslöst, mörkt och hopplöst – som att Gud har övergivit oss. Det kan väcka tankar på självmord.

Samtalsstöd med präst eller diakon

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Ett rött hänglås i form av ett hjärta och två namn skrivna på låset.

Familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning är till för dig som vill ha stöd i någon av dina nära relationer. Ett samtal kan ge möjlighet till förändring och förståelse.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En mobil, en pratbubbla och ett kuvert mot en blå bakgrund.

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.

En man med prästkrage sitter hos en man som ligger i en sjukhussäng.

Sjukhuskyrkan

Oavsett om du är patient, anhörig eller anställd finns Sjukhuskyrkan som stöd. Du behöver inte vara kristen för att besöka oss. Sjukhuskyrkan finns idag på 73 sjukhus i Sverige.

Kvinna bär många orangea böcker.

Universitetskyrkan

Du som är student eller medarbetare vid universitet eller högskola kan vända dig till universitetskyrkan för att samtala med en präst, pastor eller diakon. Du behöver inte vara kristen. Samtalen förs under tystnadsplikt.

Tre män står utomhus. De har kamoflagefärgade kläder med varsin stola hängande ner äver axlarna. De håller i nattvardsbröd och vin.

Militär själavård

Präster i Svenska kyrkan verkar som stöd för medarbetare inom Försvarsmakten när de ställs inför svåra situationer som får dem att tappa fotfästet i tillvaron. Svenska kyrkan kan även slussa vidare till själavård inom andra religioner.

Interiör från en cell. En intern i gråaa kläder ses bakifrån.

Andlig vård i kriminalvården

Den som är intagen eller anställd inom kriminalvården och behöver någon att prata med kan få kontakt med fängelsepräst, fängelsepastor eller fängelsediakon.

På ett handtag hänger en skylt med texten Samtal pågår.

Tystnadsplikt

Både präster, diakoner och familjerådgivare har tystnadsplikt, men tystnadsplikten ser olika ut beroende på vem du samtalar med.