Barn använder appen kyrkan på iPad.
Foto: Jan-Allan Stefansson

Appen Kyrkan

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den kan du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också fem korta filmer.

Appen Kyrkan erbjuder inga köp inuti appen och är helt fri från reklam. Du laddar ned appen där du hittar andra appar till din telefon eller surfplatta, sök på ”Kyrkan” eller ”Svenska kyrkan”.

Det här kan du göra i appen Kyrkan

Illustration som visar olika saker som finns i en kyrka, till exempel altartavla, dopfunt, kyrkorgel och ljusbärare.
Bild från appen Kyrkan. Foto: Pontus Design
  • Tända ljus i en ljusbärare
  • Fylla en dopfunt med vatten
  • Spela memory med djuren i Noas ark
  • Måla ett kyrkfönster
  • Möblera om altartavlan
  • Pussla ihop en oblat
  • Spela på orgeln
  • Titta på film

Filmerna i appen

I appen finns korta filmer om varför Svenska kyrkans firar jul och påsk och om begravning, dop och vigsel. Tre av filmerna kan du även se här nedan: Farmors begravning i kyrkan, Lillebrors dop i kyrkan och Vigsel i kyrkan.

I appens inställningar kan du välja vilken eller vilka av filmerna som ska visas i appen. Du kan också välja att stänga av ljudet.

Du behöver inte någon internetuppkoppling för att titta på filmerna i appen.

Policy för integritetsskydd

Appen Kyrkan samlar ingen information som kan användas för att identifiera eller kontakta en enskild person. För att kunna förbättra appen samlas statistik om hur appen Kyrkan används. Statistikuppgifterna kan inte kopplas till en specifik person.

Kontakta gärna redaktionen@svenskakyrkan.se om du har några frågor eller synpunkter på vår policy för integritetsskydd.