Två personer håller hand.
Foto: Albin Hillert /Ikon

Keskusteluapua

Ihmissuhdevaikeudet, suru, sairaus, rahahuolet, työttömyys, riippuvuus. Älä jää yksin huoltesi kanssa. Seurakunnan keskustelutuki on maksutonta ja kaikkia varten.

Keskusteluapua lähellä

Kun haluat keskustella, miettiä elämäntilannettasi ja etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöntekijään tai pappiin. Yhdessä ongelmiin löytyy helpommin ratkaisuja kuin yksin. Sekä papeilla että diakoneilla on vaitiolovelvollisuus ja voit puhua heidän kanssaan aivan kaikesta.

Jos haluat keskustella suomeksi mutta et tiedä onko alueellasi suomenkielistä pappia tai diakonia, voit kääntyä lähimmän seurakunnan puoleen. He auttavat sinut eteenpäin.

Palveleva puhelin – lähimmäinen kuulolla joka ilta

Ruotsin kirkon suomenkielinen Palveleva puhelin päivystää joka ilta klo 21-23.

Voit myös chattailla tai kirjoittaa nettikirjeen Palvelevaan puhelimeen.

Palveleva puhelin tarjoaa mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita luottamuksellisesti. Tehtävään koulutetut vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät ovat valmiina kuuntelemaan ja tukemaan sinua.

Päivystävä pappi ruotsiksi

Ruotsin kirkolla on myös ruotsinkielinen puhelinpäivystys Jourhavande präst. Päivystävään pappiin saat yhteyden soittamalla 112 ja pyytämällä heitä yhdistämään puhelun päivystävälle papille. Päivystys on auki joka ilta ja yö klo 21 -06. Jourhavande präst palvelee myös chatin ja sähköpostin kautta.

En kvist med gula höstlöv.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon