Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

Skriften Om begravning är framtagen av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och vänder sig till dig som vill veta mer om begravningar i Sverige, oavsett vilken tro du har. Den reviderades under 2020 och översattes samtidigt till fler språk. I skriften finns det ifyllbara avsnittet Mina önskemål, som kan användas som stöd för de som ska anordna begravningen.

Ladda ner skriften Om begravning

Du kan ladda ner och läsa Om begravning som pdf-fil. Den finns på nio olika språk. Mina önskemål finns också separat som word-fil på svenska.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

En man sitter på en klippa vid vattnet.

Önskemål om min begravning

Hur vill du att din egen begravning ska se ut, den dag det är dags? Skriv gärna ner dina önskemål eller berätta om dem för någon.