Prata med oss

Till innehållet

Alla helgons dag

Alla helgons dag firas alltid lördagen mellan 31 oktober och 6 november och är sedan 1953 en allmän helgdag. Det är en dag för att uppmärksamma alla helgon, kända som okända.


Alla helgons dag ligger den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november, och följs av Alla själars dag  (Söndagen efter Alla helgons dag). Dagarna hör ihop, för de handlar om våra döda. Lördagen har dock fokus just på alla helgon. Det var Ludvig den fromme som år 855 beslöt att sätta samman alla helgon som inte fått en egen festdag på samma dag: Alla helgons fest. Temat för denna dag är just Helgonen.

Vad är ett helgon då? Det finns några kända: Lucia, den Heliga Birgitta, Franciskus, Staffan. Deras berättelser stämmer till eftertanke – vad är vi själva beredda att offra för vår tro? Ibland tittar helgonen på oss från bilder på ikoner eller målningar i kyrkorna. Deras blickar är inte där för att döma oss, utan för att hjälpa oss att få syn på Guds nåd. Sune Wiman uttryckte det: ”Helgon är Guds små solkatter. De lyser ej själva, men strålar av hans ljus.”

Att få spegla Guds godhet, att få vara en liten solkatt som gläder någon, det är en livsuppgift som alla kristna har. Och att få vara Guds heliga, som helgonen är, är också något som alla kristna får. Genom Jesus och hans död och uppståndelse så är vi alla heliggjorda av nåd. Vi bärs av vår uppgift och stöttas av förlåtelsens kraft.

Så får vi titta på helgonen och bli upplyfta av deras exempel, veta att vårt liv är ett liv som levs i Guds ljus. Vi får finna tröst och styrka i att Gud bär oss, och att det som övervinner mörkret inte är det som är hårt och gör ont, utan det som är vänligt och gör gott.

BÖN: Gud, hjälp mig att se att det är ditt ljus som lyser över mina dagar. Hjälp mig att spegla det ljuset vidare till mina medmänniskor, att ge vidare det du ger, så att det goda budskapet om din kärlek når alla runtom mig. Tack för de goda och inspirerande exempel du ger oss, de som gör att vi orkar vidare. Amen

Läs mer om Allhelgonahelgen >>