Alla helgons dag

Alla helgons dag firas alltid lördagen mellan 31 oktober och 6 november. Det är en dag för att uppmärksamma alla helgon, kända som okända.

Alla helgons dag firas alltid på en lördag, och följs dagen efter av alla själars dag. Ursprungligen är alla helgons dag en festdag för just helgonen.

Helgonen hjälper oss att se Guds nåd

Det finns en rad kända helgon från historien: Lucia, den Heliga Birgitta och Franciskus. Deras berättelser stämmer till eftertanke – vad är vi själva beredda att offra för vår tro? Ibland tittar helgonen på oss från bilder på ikoner eller målningar i kyrkorna. Deras blickar är där för att hjälpa oss att få syn på Guds nåd. Prästen Sune Wiman uttryckte det: ”Helgon är Guds små solkatter. De lyser ej själva, men strålar av hans ljus.”

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Ett barn skriver en hälsning till sin morfar på ett gravljus.

Alla själars dag

Alla själars dag infaller söndagen efter alla helgons dag. Traditionellt är det den dag då vi minns och hedrar våra döda närstående.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Besök en kyrkogård under allhelgona

Tänd ett ljus på en väns eller släktings grav. Eller bara promenera bland gravarna och förundras över det vackra. Du kan också tända ett digitalt ljus på Svenska kyrkans bönewebb.

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben

Om du sörjer kan du få hjälp och stöd

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.