En adventsstjärna lyser i ett fönster.
Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Advent

Har du tänt din adventsstjärna och börjat förbereda dig inför julen? Adventstiden är en glad tid när vi väntar på att fira att Jesus föddes. Ordet advent betyder ankomst – vi väntar på någon som ska komma.

Under advent väntar vi på Jesus

Under julen firar vi att Gud blev människa. En natt för 2 000 år sedan föddes Jesus i ett stall i Betlehem. Bibeln berättar att det var Gud som föddes som människa, eftersom Gud ville komma närmare mänskligheten.

Händelser i Jesus liv

Under de fyra veckorna i advent läser vi i kyrkan varje vecka nya bibeltexter, som berättar om olika tider och händelser i Jesus liv.

Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest i Jerusalem.

Folket hade länge varit förtryckta av romarna, som hade makten, men nu hade de hört att det väntades en ny kung. Äntligen skulle den nya kungen komma!

De sjöng ”Hosianna”, som betyder ”rädda oss”, en hälsningsfras som ofta användes på Bibelns tid när man mötte kungen. I kyrkan sjunger vi fortfarande ”Hosianna”, för vi hälsar Jesus välkommen.

Kyrkoårets bibeltexter för första advent.

Kungen red på en åsna

Folket hade säkert många föreställningar om hur flott den nya kungen skulle vara och hur festligt han skulle resa in i Jerusalem. Men den kung som visade sig vara Jesus red in i staden på en åsna och han talade om fred och frid.

Biskop Johan Dahlmans tankar om bibeltexterna på första advent.

Den andra söndagen i advent berättar bibeltexterna om Guds rike.

”Guds rike” är något helt annat än de riken – länder – som finns i vår synliga värld. Guds rike har inga gränser eller hinder. Det är i stället ett osynligt rike som kan finnas inom oss och vår värld.

Medan människor med vapen kan försvara åsikter och landgränser, talar Guds rike om den kärlek som kan och vill förändra.

Det är en kärlek som blir större och större ju mer vi ger av den och ju mer vi får ta emot.

Kyrkoårets bibeltexter för andra advent.

Den tredje söndagen i advent berättar bibeltexterna om Johannes döparen.

Ibland behövs det människor som går före och som visar andra vägen. En sådan människa var Jesus kusin, Johannes, han som också kallades Johannes döparen.

Johannes brann för att människor skulle omvända sig, döpas och förändras som människor. Han banade väg för Jesus, och människorna fylldes av förväntan.

Kyrkoårets bibeltexter för tredje advent.

Maria var en ung kvinna som fick besök av ängeln Gabriel. Gabriel sa till Maria att hon inte skulle vara rädd och berättade för henne att hon skulle bli mamma till Jesus – Guds son.

Nu börjar ett nytt kapitel för mänskligheten. Gud blir människa och föds som ett litet barn in i vår värld.

Kyrkoårets bibeltexter för fjärde advent.

Läs om traditioner och om julens händelser

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

Händer i kyrkan i advent

bildpuff kalender

Kalendern

Vad händer i Svenska kyrkan? Vår gemensamma kalender visar aktiviteter och verksamhet runt om i landet.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.