Du kan vara trygg

När du kontaktar Jourhavande präst behöver du inte vara orolig för att någon utomstående ska kunna ta del av det som sägs eller skrivs mellan dig och prästen. Du får vara anonym.

När du ringer

När 112 kopplat dig vidare till jourhavande präst kan ingen annan höra vad som sägs mellan er. Samtalet spelas inte in och det syns inte på din telefonräkning.

När du skriver digitalt brev

När du hör av dig till Jourhavande präst kan du vara helt anonym mot den jourhavande prästen. Den jourhavande prästen har ingen möjlighet att ta reda på vem du är och ditt brev raderas efter att det har besvarats.

Om du däremot i ditt brev till oss lämnar ut dina personuppgifter, till exempel namn eller adress, i ditt användarnamn eller i kontakten med Jourhavande präst, så samtycker du till att vi får ta del av den informationen. Detta enligt den förordning som kallas dataskyddsförordningen/GDPR, som blivit svensk lagstiftning.

Vi behandlar din IP-adress med stöd av vårt berättigade intresse för att kunna säkerställa att kommunikationen genom internet görs med rätt person. Du får svar på ditt digitala brev inom 24 timmar efter att du skickat det. Ditt brev och svaret ligger kvar i 15 dagar och raderas därefter. Även de personuppgifter du själv valt att lämna och din IP-adress raderas. Ingenting sparas.

När du chattar

När du hör av dig till Jourhavande präst kan du vara helt anonym mot den jourhavande prästen. Den jourhavande prästen har ingen möjlighet att ta reda på vem du är och chatthistoriken raderas efter att chatten avslutas.

Om du däremot lämnar ut dina personuppgifter, till exempel namn eller adress, i ditt användarnamn eller i kontakten med Jourhavande präst, så samtycker du till att vi får ta del av den informationen. Detta enligt den förordning som kallas dataskyddsförordningen/GDPR, som blivit svensk lagstiftning.

Vi behandlar din IP-adress med stöd av vårt berättigade intresse för att kunna säkerställa att kommunikationen genom internet görs med rätt person. Din IP-adress sparas under tiden du är inne i chatten. När chatten avslutas raderas chatthistoriken. Även de personuppgifter du själv valt att lämna och din IP-adress raderas. Ingenting sparas.

Ett samarbete inom hela Svenska kyrkan

I Jourhavande präst arbetar präster från Svenska kyrkan i hela landet. Ett samarbete av det slaget kan enligt dataskyddsförordningen betyda att det föreligger ett gemensamt ansvar och ska regleras genom ett inbördes arrangemang. Här kan du läsa mer om arrangemanget.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.