Två män i blå hjälporganisationsjackor lastar av vattenflaskor från ett lastbilsflak.
Foto: Antti Yrjönen, FCA

Kriget i Ukraina

Vi är många som vill hjälpa till när människor drabbas av kriget. Du kan engagera dig på flera sätt. Tillsammans står vi enade i medmänsklighet och solidaritet.

Svenska kyrkan hjälper till med humanitärt stöd i Ukraina och i länderna runt omkring genom Act Svenska kyrkans lokala partner. Vi samarbetar internationellt, nationellt och lokalt med andra hjälporganisationer och står upp för människors lika värde.

Flera av Svenska kyrkans församlingar är beredda att möta upp människor som kommer till Sverige.

Du kan hjälpa till genom att skänka pengar till den internationella verksamheten och engagera dig lokalt, när det ges möjlighet.

Kvinna pussar sitt barn på kinden.

Act Svenska kyrkan ger stöd i Ukraina

Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala partner över hela Ukraina, för att nå de mest sårbara grupperna, och stödjer insatser så som mat, mediciner, hygienkit och skyddsboenden.

I en kyrka står ett vårris med knutna band i gult och blått.

Stöd dem som flytt undan kriget

Många församlingar har anpassat sin verksamhet för att möta behoven som uppstått som en följd av kriget. Vad gör din församling? Hitta kontaktuppgifter så att du kan höra av dig.

Nyheter från Svenska kyrkan om kriget i Ukraina

Ukraina förbereder sig för ännu en vinter

Publicerad:

Kriget i Ukraina är inne på sitt andra år och nu pågår förberedelserna inför ännu en kall vinter. FN:s kontor för samordning av humanitära frågor (OCHA) uppskattar att 18 miljoner människor kommer att påverkas av kriget kommande tre månader. Av dem förväntas 12 miljoner behöva humanitärt bistånd och upp till 6,7 miljoner människor kan komma att fördrivas internt.

Fortsatt stöd till Ukraina

Publicerad:

Tack vare allmänhetens engagemang för Ukraina har flera nya beslut fattats om stöd från Radiohjälpen. Sammanlagt stöttar Radiohjälpen elva organisationers omfattande arbete för de drabbade i och runt Ukraina. I år beviljas Act Svenska kyrkan 5 miljoner kronor.

Så jobbar Act Svenska kyrkan med insamling och stöd till drabbade av kriget i Ukraina

Publicerad:

I programmet Kalla fakta på TV4 den 20 februari uppmärksammas UNHCRs kommunikation kopplat till kriget i Ukraina och deras arbete med dem som drabbats av kriget. Med anledning av programmet beskriver vi här hur Act Svenska kyrkan arbetar med insamling och stöd till de drabbade av kriget.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Be med folket i Ukraina

Varje dag kl 16 svensk tid läser många kristna i Ukraina psalm 31 i Psaltaren som en gemensam bön och manifestation. Psalmen har blivit tröstens ord in i en fruktansvärd situation. I Ukraina är klockan 17 när de läser Bibeln där de råkar vara, i skyddsrum eller på flykt. Läs gärna tillsammans med dem.

Psaltaren 31 – läs texten på bibeln.se.

Oro, ensamhet, rädsla – hos oss kan du få stöd

Just nu är det många hemska nyheter. Människors nöd kommer så nära att det kan vara svårt att hantera. Då kan det vara bra att veta att kyrkan finns. Du kan till exempel prata med jourhavande präst eller kontakta din församling – de kan stötta dig på flera sätt.

Du kan också läsa ärkebiskop Antje Jackeléns artikel om hur vi kan agera.

Tänk på vad du delar i sociala medier

Sverige utsätts ständigt för påverkan som utmanar demokratin. Med syfte att undergräva våra värderingar, skapa misstänksamhet och splittring. Vi kan tillsammans motverka det. Håll dig välinformerad, var källkritisk till information du ser och delar vidare i sociala medier och visa omtanke mot andra.

På krisinformation.se kan du läsa mer om hur du kan tänka källkritiskt och få tips och råd om hur du kan förhålla dig till det du läser i sociala medier.