Kriget i Ukraina fortsätter

Nyhet Publicerad Ändrad

Under vintern har antalet civila som dödats i kriget i Ukraina ökat.⁠ 10 miljoner människor befinner sig på flykt i och utanför landet.⁠ Act Svenska kyrkan fortsätter att arbeta med att möta de akuta behoven.

Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Act Svenska kyrkans stöder partner på plats inom ACT Alliansen, som fortsätter att arbeta med att möta de akuta behoven men även med att se över möjligheterna att tackla långsiktiga utmaningar, till exempel försörjning, i den mån det är möjligt.

Under våren 2024 så har Act Svenska kyrkan sänt ut en av sina rådgivare inom psykosocialt stöd för träna personal och planera arbetet med att möta psykosociala behov hos människor som är drabbade. Psykosociala insatser ger inte bara möjlighet att ta itu med känslomässiga sår utan ger också stöd till att hantera praktiska utmaningar i vardagen. Det ger ett säkert utrymme att uttrycka sina känslor, dela sina erfarenheter och söka tröst hos varandra. Genom kollektiva åtgärder och ömsesidigt stöd finner människor styrka i gemenskap, kan övervinna isolering och återta sin plats i samhället.