På bilden syns några kvinnor som sitter runt ett bord. De ser glada ut. I bakgrunden syns ett kök.
Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Två år av krig i Ukraina – ditt stöd gör skillnad

Nyhet Publicerad Ändrad

Efter två år av krig är situationen för Ukrainas befolkning fortsatt mycket svår och behoven är enorma. Act Svenska kyrkans partner på plats fortsätter att stödja de drabbade med basala nödvändigheter samt psykosocialt stöd och aktiviteter för att skapa en meningsfull vardag för barn och vuxna på flykt.

Lördagen den 24 februari 2024 markerar tvåårsdagen sedan det ryska anfallskriget mot Ukraina inleddes. Act Svenska kyrkans lokala partner fanns redan på plats och stödinsatser var snabbt i gång.

- I den initiala fasen av kriget var fokus att möta akuta behov som förnödenheter. Våra partner delade ut hygienartiklar, kläder, matpaket och ordnade boenden, säger Coleen Heemskerk, humanitär chef för Act Svenska kyrkan.

Genom samarbeten med partner i Ungern och Polen kunde stöd snabbt distribueras till de som tvingats fly. Detta var möjligt att genomföra bland annat på grund av gåvor från privatpersoner och Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift.

I dagens mer långvariga kris arbetar Act Svenska kyrkans partner, utöver att möta basala behov, också för att människor ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt – trots kriget. Detta inkluderar att ge psykosocialt stöd för att hantera trauman, skapa meningsfulla dagliga rutiner samt att erbjuda arbetsrelaterade utbildningar och sysselsättning för att öka möjligheterna till självförsörjning. Det pågår också insatser för att återuppbygga sönderbombade skolor och bostadshus, samt renovering av skyddsrum för att göra dem mer barnvänliga. Ett viktigt fokus är att erbjuda hopp, stöd och en väg framåt för människor som drabbats.

- Verksamheten i Polen drivs av Lutherska världsförbundet och en lokal kyrka. Över 90 procent av de anställda är flyktingar från Ukraina och aktiviteterna baseras på vad flyktingarna själva identifierat är viktigt för dem och vilka behov de har. Jag besökte projekten i Polen och Ukraina i oktober 2023 och är väldigt imponerad av verksamheten, säger Coleen Heemskerk.

Act Svenska kyrkan stödjer hundratals småskaliga projekt som syftar till att organisera självhjälp för den drabbade befolkningen. Genom stöd till lokala grupper stödjer Act Svenska kyrkan lokalsamhällets egen förmåga att hantera krisen. Människor utbildas i att organisera sig och koordinera sina insatser med varandra och med andra samhällsinitiativ. Ett prioriterat område är det psykosocialt stödet, där Act Svenska kyrkan har specialexpertis och samarbetar nära partner i Polen och Ukraina för att vidareutveckla dessa insatser.

- Det är till exempel stöd till kvinnor och barn som utsatts för våld. Vi arbetar också med att säkerställa att barn som drabbats av kriget kan leka, ordnar pyssel i skyddsrum så att barnen känner sig tryggare, sommarläger där barn från Ukraina träffar barn i Polen och skolläger där barn från fronten reser till Lviv för att gå i skolan, säger Coleen Heemskerk.

Tillsammans har vi bland annat bidragit till:

• Skyddat boende för ensamstående mödrar med barn.
  • Renovering av skyddsrum för att de ska vara mer barnvänliga och möjliggöra för barn att leka och känna sig trygga även under raketattacker.
  • Tillgång till internet för att barn från fronten ska kunna fullfölja sin skolgång digitalt.
  • Generatorer, varma kläder och filtar.
  • Boende och stöd till HBTQI+personer och deras barn.
  • Boende och skyddsrum för hemlösa.
  • Psykosocialt stöd till individer och grupper, både unga och vuxna.
  • Språkundervisning och integrationsaktiviteter för ensamma och äldre som fördrivits på grund av kriget.

Behovet av stöd är fortsatt stort. Din gåva gör skillnad!

Läs om ett stödcenter i Ukraina på Act Svenska kyrkans blogg. Där får människor som flytt kriget vid fronten tillgång till en fristad och samlingsplats. Centret fungerar som tillfälligt boende och informationshub för internflyktingar och erbjuder även rehabilitering och psykosocialt stöd till människor med traumatiska upplevelser.