Foto: Alex & Martin /Ikon

Församlingen – kyrkan nära dig

Vill du dela gemenskapen i en församling? Du kan till exempel sjunga i en kör, fira gudstjänst eller låta barnen delta i en verksamhet.

Svenska kyrkans församlingar finns över hela landet. Vilken församling du hör till, beror på var du bor. Men du är välkommen till vilken församling du vill. Och även om du inte är medlem är du välkommen.

Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, undervisa och att utöva diakoni – kyrkans sociala arbete – och mission. I församlingen finns också alltid möjlighet till dop, konfirmation, vigsel och begravning

Hitta den verksamhet som passar dig

Konfirmandgrupp med unga och en ledare.

Barn, unga och familj

Svenska kyrkans verksamhet för barn, unga och föräldrar har både bredd och djup. Församlingar runt om i landet erbjuder allt ifrån öppen förskola till sommaraktiviteter, körsång, tjejgrupper, föräldracaféer och mycket annat.

Manlig präst ler mot gudstjänstbesökare som sitter i kyrkbänkarna.

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Någon toppar sin skål soppa med lite örter.

Sopplunch

Många församlingar arrangerar regelbundet soppluncher. Förutom god soppa för en billig peng ger soppluncherna får du möjlighet till gemenskap och fina pratstunder.

Ihoplappat jeanstyg.

Syföreningar och arbetskretsar

Gillar du handarbete? Att skapa tillsammans med andra är roligt. I många församlingar finns grupper som tillverkar saker av tyg, garn, trä och andra material.

Några äldre kvinnor sitter runt ett bord och stickar.

Omsorg om äldre

Svenska kyrkan vill bidra till att äldre människor har en meningsfull vardag.

Människor på ett språkkafé sitter och pratar och skriver vid ett bord.

Språkkafé

Språkkaféer finns till för dig som vill ha hjälp och stöd när du ska lära dig ett nytt språk.

En kär med män och kvinnor i blandade åldrar sjunger inne i en kyrka.

Sjunga i kör

Kom, sjung och ha roligt! Det viktiga är att du vill sjunga tillsammans med andra, oavsett om du prövat det tidigare eller ej.

Fyra personer sitter och samtalar och skrattar i en soffa.

Du kan också engagera dig i Act Svenska kyrkan

Är du intresserad av volontärarbete och brinner för rättvisefrågor? Då borde du gå med i en internationell grupp och bli ombud för Act Svenska kyrkan.

Församlingens grundläggande uppgift

De grundläggande uppgifterna i en församling är att:

1. Fira gudstjänst

När vi firar gudstjänst tillsammans i församlingen blir det ett tillfälle att möta Gud tillsammans. Vi får hämta kraft i bön, nattvard och sång. Alla får komma med sin tro och sina tvivel.

2. Bedriva undervisning

Jesus undervisade människor. Han berättade liknelser och samtalade med människor som han mötte för att han ville visa på Guds kärlek. På samma sätt gör vi nuförtiden. När vi tänker på kristen undervisning idag tänker vi kanske främst på konfirmander. Men i alla möten med människor lär vi oss något nytt om varandra och oss själva.

3. Utöva diakoni

Vi kan alla behöva extra stöd ibland. Kyrkan vill möta människor i utsatta livssituationer, precis som Jesus gjorde. Diakoni är kyrkans sociala arbete.

4. Utöva mission

Mission betyder ”sändning”. Jesu sände ut sina lärjungar för att berätta för andra om sin tro. Än i dag fortsätter vi att berätta om vår tro och visa på vår tro i möten med människor både hemma och utomlands.

I Sverige pratar vi mycket om tro och livsfrågor. Utomlands bidrar vi med ekonomiska gåvor och genom att sända medarbetare, till exempel lärare, läkare, ekonomer och präster dit de behövs.