Orkester med dirigent spelar i kyrka.
Foto: Anders Nicander / Ikon

Konserter i Svenska kyrkan

Slå dig ner och lyssna till musiken som fyller salen. Eller ta del av en konsert digitalt, från någon av Svenska kyrkans församlingar som sänder på nätet.

Proffs och amatörer arbetar sida vid sida

Musiken har alltid varit en viktig del av kyrkan och har en given plats i alla gudstjänster. Men kyrkomusiken finns också i det stora och breda utbudet av konserter.

Svenska kyrkan är en av Sveriges största konsertarrangörer med ett brett utbud. Musikverksamheten fungerar som en plantskola för blivande kyrkomusiker, men också för annat musikengagemang i samhället. Inom Svenska kyrkan finns 2 300 anställda kyrkomusiker och ett stort antal frilansmusiker.

I kyrkan har du möjlighet att lyssna på olika typer av konserter med kör, orkester och orgel. Professionella musiker och sångare arbetar sida vid sida med amatörer. Det finns konserter inom flera olika genrer, allt från den klassiska repertoaren till nyskapande verk, men även gospel, pop och rock. Konserterna kan framföras av såväl lokala som kända musiker och artister.

Sök efter konserter

Konserterna är utspridda över året och utbudet varierar i de olika församlingarna. I kalendern kan du söka efter evenemang nära dig.

Hitta konserter
En mikrofon står uppställd för en konsert i kyrkan.

Inspelade musik- och kulturevenemang

Ett urval av tidigare sändningar från Svenska kyrkans musik- och kulturevenemang.

Performance i Uppsala domkyrka under Kyrkomusiksymposium 2022.

Kyrkomusiksymposium 2022

Kyrkans musik klingar starkt. Frågan är för vem. Och hur länge. Den 16–18 september möttes kyrkomusiker från hela landet till konserter, seminarier och samtal om de utmanande framtidsfrågorna.

I väntan på nästa konsert?

Följ Svenska kyrkan på Spotify för låttips! Här är en ihopsatt spellista med sånger som förmedlar hopp. Listmakare är David Åberg, organist och lärare på Svenska kyrkans utbildningsinstitut.