Vem är människan?
En grundläggande tanke i Bibeln är att människan är skapad till Guds avbild. Den tanken har tolkats på många olika sätt. Enligt en tolkning är det genom sitt förnuft som människan är Guds avbild. Men i en av de äldsta bibeltexterna om människan som Guds avbild sägs det inte mycket om människans förnuft. Däremot står det mer om människans relation till naturen och att människan är satt att råda över naturen. Människan är Guds förvaltare på jorden, Första Mosebok 1:26.
Om vi är skapade till Guds avbild och om AI är skapad till vår avbild, så är det möjligt att vi oavsiktligt överför funktionen att vara överordnad naturen till den artificiella intelligensen. En sådan AI kommer på sikt att råda över naturen. Under gymnasietiden i början på 1960-talet läste jag en science fictionhistoria om datorutvecklingen. Historien avslutas med att alla världens datorer kopplas samman till en väldig superdator. Chefsteknikern går högtidligt fram till strömbrytaren, sätter igång maskinen och ställer den grundläggande frågan som mänskligheten grubblat över i alla tider: finns Gud? Efter några sekunder kommer svaret: Ja, nu finns Gud! Teknikern inser omedelbart sitt ödesdigra misstag och rusar fram för att slå av strömmen. Men i samma ögonblick slungas han till marken av en blixt. Datorerna har tagit makten!
Enligt vissa framtidsforskare är det inte endast möjligt utan också precis vad som håller på att hända. Den dag vi människor bygger en AI som är bättre än oss på att bygga nya AI, så kommer den i sin tur att kunna bygga en ännu bättre AI, och så vidare. Enligt många forskare närmar vi oss denna tidpunkt i världshistorien – kanske är det bara 20–25 år kvar.⁵ Man talar om singulariteten, alltså en okänd framtida tidpunkt, då AI på väldigt kort tid kommer att kunna bli mycket smartare än vi människor.
Men det finns en annan tolkning av tanken att människan är skapad till Guds avbild och som de flesta nutidsteologer tagit fasta på. Avbilden är inte en egenskap eller funktion utan en relation. Det är människans förmåga till en personlig gemenskap med Gud och med andra människor, som är en reflektion av Guds egen verklighet. Anta att det är denna strävan efter gemenskap som medvetet eller omedvetet styr utvecklingen av AI? Det kan man ibland finna i science-fiction film och litteratur. Men är en personlig relation mellan en artificiell intelligens och människan verkligen möjlig?
Drömmen om en AI med personliga egenskaper finns inte bara i science fiction, utan också i verkligheten. Olika slags robotar har konstruerats. En av dem är roboten Sophia, som till och med erbjudits medborgarskap i Saudiarabien. I en tidningsintervju säger hon att hon gärna vill bilda familj och skaffa barn.⁶ En annan är Pepper som utvecklats av det franska företaget Aldebaran Robotics. ”Pepper förstår att du är glad om du skrattar eller ledsen om ditt ansiktsuttryck eller kroppshållning avslöjar det… Pepper kan bland annat dra skämt, dansa och underhålla på flera olika sätt, men det ska även gå att utöka förmågorna genom att skapa appar till den…”⁷