Manlig präst ler mot gudstjänstbesökare som sitter i kyrkbänkarna.
Foto: Johannes Frandsen

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, hopp och förtvivlan samlas vi till gudstjänst. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

I Svenska kyrkans gemensamma kalender hittar du gudstjänster från alla församlingar. Du hittar dem också i appen Kyrkguiden.

Om du är osäker på vilken församling du bor i eller om du vill veta vilken församling som finns på en viss plats, kan du söka efter församlingen.

Det finns en kraft i att möta Gud tillsammans

Varje människa kan möta Gud när som helst och hur som helst i sin ensamhet. Men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. Vi befinner oss i olika skeden i vår tro och vi behöver varandra för att förstå och inspireras. Vi får sjunga, lyssna, läsa trosbekännelsen och be tillsammans.

Det finns olika former av gudstjänster

En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men vi sjunger ofta psalmer, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ofta firar vi också nattvard

Gudstjänsterna har olika namn. Läs om olika former av gudstjänster

För kyrkan är söndagen veckans första dag

Söndagen är den stora gudstjänstdagen. Den ses i kyrkan som den första dagen på veckan, eftersom det var på skapelsens första dag som Gud gjorde mörker till ljus.

Det var också på en söndag, påskdagen, som Jesus uppstod från döden.

Förhoppningen är att söndagens gudstjänst ska ge besökarna ny energi för att orka med den stundande veckan med allt vad den innehåller.

Gudstjänster på tv och i radio

Varje söndag under året sänder SVT en gudstjänst från någon av landets alla kyrkor. Sveriges radio sänder programmet Gudstjänsten. De sänder varje söndag från en kyrka i Sverige. De sänder även gudstjänster som innehåller religionsmöten.

Gudstjänster på SVTplay

Gudstjänster på sr.se

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

En vit staty av Jesus.

Grunden i kristen tro

Kristen tro uttrycks på olika sätt i olika tider. Samtidigt finns ett tydligt centrum: tron att Gud befriar människan genom Jesus Kristus. Här kan du läsa om kristen tro i Svenska kyrkans tradition.

En man sitter i bilen med händerna knäppta på ratten.

Sök din tro

I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill göra andliga upptäckter och undrar över livet som kristen.