Augustinus tolkade skapelseberättelsen symboliskt
Konfliktmodellen utgår ofta från en mer eller mindre bokstavlig tolkning av skapelseberättelsen i Gamla testamentet. Men en sådan tolkning ifrågasattes redan av kyrkofadern Augustinus i hans bok De Genesi ad Literam (Om den bokstavliga tolkningen av Genesis) från år 415.
Av titeln att döma handlar boken om just en bokstavlig tolkning av skapelseberättelsen. Men Augustinus syftar på något annat än det som vi idag kallar en bokstavstolkning. Med bokstavstolkning menar han snarare en tolkning i överensstämmelse med författarens avsikt.
Augustinus utgångspunkt är den dåtida vetenskapen med dess lära om de fyra elementen, vind, vatten, jord och eld. Han hade stor respekt för denna vetenskap även om den utformats av icke-troende. Ord som ljus, dag och morgon måste tolkas symboliskt snarare än fysiskt, menar Augustinus.
Han försöker visa att denna vetenskap inte är oförenlig med skapelseberättelsen. Samtidigt erkänner han att skapelseberättelsen innehåller mycket som är oklart och dunkelt.
Men en sak är klar – Gud skapade inte allting i ett enda ögonblick. Vissa saker skapades så att de först efter hand utvecklades till sin förutbestämda form. Han liknade dem vid groende frön som med tiden och när de rätta förutsättningarna uppstår utvecklas till en färdig organism.
Kontaktmodellen låter tro och vetenskap utmana varandra
Augustinus uppfattning innebär att det inte finns någon konflikt mellan religiös tro och vetenskap, men inte heller en separation. Om man istället för separation betonar beröringspunkterna mellan religion och vetenskap kan man tala om en kontaktmodell.
De som omfattar denna modell behöver inte förneka att vetenskap och religion är två olika aktiviteter. Men man anser inte att detta förhindrar att de på olika sätt kommer i kontakt med varandra och därmed kan påverka – och utmana – varandra. Det kan vara fråga om allt ifrån harmoni eller förenlighet till spänning och potentiell konflikt, men inte en oförsonlig motsatsställning.
Tanken på slumpen stred mot skapelsetron
I Augustinus världsbild finns inte något utrymme för slumpmässiga förändringar. På det sättet skiljer sig hans skapelselära från Darwins, i varje fall från dess nuvarande så kallade neodarwinistiska utformning.
Enligt neodarwinismen är den evolutionära utvecklingen ett resultat av slumpmässiga förändringar, naturligt urval och förmåga att överleva och föra sina gener vidare till nästa generation. Innebär detta att man måste överge tanken på Guds ledning av utvecklingen? Har slumpen tagit Guds plats?
Svenska teologer i slutet av 1800-talet fann att tanken att livet och människan uppstått genom en slumpmässig urvalsprocess stred mot kristen skapelsetro.
År 1893 skrev teologiprofessorn Gustaf Rosenqvist att ”om man söker livets uppkomst i yttre tillfälligheter, som utesluter all målinriktning och all skapande verksamhet, så uppstår en ofrånkomlig konflikt mellan [Darwins] teori och alla teistiska religiösa livsteorier”.
Senare teologer ser annorlunda på slumpen
Ett annat synsätt är dock fullt möjligt och kommer till tydligt uttryck i Befrielsen. Stora boken om kristen tro, som gavs ut av Svenska kyrkan 1993.
I motsats till Rosenqvist framhäver denna bok slumpens betydelse i skapelseprocessen. Befrielsen beskriver det som att tillvaron inte är förutbestämd i minsta detalj och ställer frågan om det slumpartade i själva verket är delar av ett mönster, som ingen ännu upptäckt och som ingår som en del av regelbundenheten?
Den vetenskapliga världsbilden innebär att den fysiska och konkreta världen har sin egen verklighet. Denna tanke kommer till tydligt uttryck i ett dokument från Andra Vatikankonciliet (1963–1965) som lyfter fram att alla ting har sin egen sanning och sitt eget värde, och följer sina egna lagar och sin egen ordning.
Dokumentet menade därför att den systematiska forskningen inom varje kunskapsgren, förutsatt att den följer en vetenskaplig metod och de moraliska normerna, aldrig kan komma i motsättning till tron. Tron och det profana har samma ursprung i samme Gud.²