En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

Jesus förhörs av Pontius Pilatus, som beslutar att han ska dömas till döden. Jesus bär själv korset till Golgata, platsen där han korsfästs bredvid två rövare.

Jesus döms och avrättas

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus, som var ståthållare, det vill säga förvaltare. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden. Anledningen är att Jesus har gjort anspråk på att kalla sig judarnas kung.

Jesus får själv bära sitt kors till Golgata, en kulle utanför staden, där han korsfästs bredvid två rövare. Rövarna som är korsfästa bredvid Jesus hånar honom och ber honom hjälpa sig själv och dem, om han nu är Gud son. En av rövarna ber också Jesus att tänka på honom om det skulle vara så att hans Gud hjälper. Jesus svarar att han redan idag ska vara med honom i paradiset.

Mörkret faller över jorden

När Jesus dör berättas att mörkret faller över jorden och Jesus ber till Gud med orden ur Psaltaren 22: ”Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?”

När Jesus ger upp andan och dör skakar jorden och soldaten som vaktar korset säger: ”Den mannen måste ha varit Guds son”. En soldat sticker sin lans i Jesus sida för att konstatera att han är död. En av lärjungarna tog sedan ner Jesus kropp, lindade den med linnebindlar och kryddor och lade honom i en grav i närheten av platsen där han korsfästs.

Långfredagen är stillsam och allvarlig i kyrkan

Långfredagen har varit en formell och sorgsen dag i svensk tradition. För den som är född under första halvan av 1900-talet var långfredagen ofta en dag i absolut stillhet, utan vänner, utan konsumtion och utan arbete.

Under gudstjänsterna på långfredagen är det stilla och allvarligt i kyrkan. Ofta används inga instrument i musiken och kyrkklockorna ringer inte. Ofta har man på skärtorsdagens kväll dukat av altaret och satt dit en vas med fem röda rosor, som symboliserar Jesus fem sår. I många kyrkor håller man flera gudstjänster under långfredagen där man följer berättelsen om när Jesus korsfästs.

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Kalt träd reflekteras i vatten.

Tankar inför långfredagen

Tankar inför helgen är korta predikningar, som tolkar söndagens tema och bibeltexter ut ett vardagsperspektiv. Läs alla de tankar som har skrivits inför långfredagen på bloggen.

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.