En man sitter på en klippa vid vattnet.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Önskemål om min begravning

Hur vill du att din egen begravning ska se ut, den dag det är dags? Skriv gärna ner dina önskemål eller berätta om dem för någon, så att dina närmaste vet hur du vill ha det och vad du tycker är viktigt.

Dina anhöriga ska enligt begravningslagen ta hänsyn till dina önskemål så långt det är möjligt. Det gäller oavsett om önskemålen är skrivna eller oskrivna.

Du kan formulera dina önskemål fritt eller använda en ifyllningsbar blankett som Svenska kyrkan tagit fram. Fyll i blanketten och ha den i säkert förvar.

Blanketten Mina önskemål om begravning.

Oavsett om du formulerar ett eget dokument eller om du använder Svenska kyrkans, är det bra att fundera över saker som

• på vilken ort och kyrkogård du vill begravas
  • om du vill kremeras eller begravas i kista
  • vilken typ av gravplats du vill ha, till exempel minneslund, askgravlund, askgravplats, befintlig familjegrav, kistgravplats eller urngravplats
    Läs om olika gravplatser.
  • om du vill att din aska istället ska strös ut över land eller över vatten
  • val av kista och urna
  • val av svepning eller svepdräkt
  • begravningsceremoni och avsked, till exempel om det finns några psalmer eller sånger som du vill ska sjungas eller texter som ska läsas
  • minnesstund.

Det finns också andra digitala tjänster där du kan skriva ner och spara önskemål om bland annat begravningen. Du hittar några exempel på efterlevandeguiden.se.

Testamentera till Svenska kyrkan

Du kan göra skillnad för kyrkans olika verksamheter genom att skriva in Svenska kyrkan i ditt testamente. Den här sidan berättar om hur det går till och vad som är viktigt att tänka på.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.