Auringon säteet siivilöityvät puun lehtien välistä.
Foto: Gustaf Hellsing

Kirkastussunnuntai

Kristuksen kirkastumisen päivää kutsutaan kirkastussunnuntaiksi. ”Se kirkastui minulle.” sanomme, kun yhtäkkiä ymmärrämme asian. Palaset asettuvat kohdalleen.

Kristus-päivä

Kirkastussunnuntaita vietetään Kristuksen kirkastumisen muistoksi.
Päivää vietetään 15. sunnuntaina pääsiäispäivän jälkeen. Liturginen väri on valkoinen.

Ruotsin kirkon evankeliumikirjassa tämän päivän raamatuntekstit kertovat Jeesuksen kirkastumisesta. Se tapahtui Kirkastusvuorella. Opetuslapset: Pietari, Jaakob ja Johannes seuraavat Jeesusta korkealle vuorelle. Siellä he saavat nähdä Mooseksen ja Eliaan. He kuulevat äänen:

Tässä on minun rakas Poikani, johon olen kiintynyt. Kuunnelkaa häntä!

Matt. 17:5 (UT2020 mukaan)

”Tässä on minun rakas Poikani, johon olen kiintynyt. Kuunnelkaa häntä!” Matteus 17:5 UT2020 mukaan.

Kirkastussunnuntai

Kun Kristus kirkastuu, hänen kasvonsa loistavat kuin aurinko ja vaatteensa muuttuvat hohtavan valkoisiksi.

Jeesus puhuu Mooseksen ja Eliaan kanssa. Jumala kutsuu häntä pojakseen. Mooses ja Elia ovat  todistamassa, että Jeesus täyttää lain ja toteuttaa profetiat.  Nämä sanat kertovat meille Jeesuksen identiteetistä Jumalan poikana.  Ne muistuttavat meitä myös Jeesuksen kasteesta, jolloin taivaista kuului ääni:

”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen kiintynyt.”
Matteus 3:17 UT2020.

Ne muistuttavat myös Jeesuksen tehtävästä ja Jumalan suunnitelmasta.
Jeesus muuttuu ja säteilee valoa, ja yhtäkkiä opetuslapset saavat nähdä Jeesuksen sellaisena kuin hän on: Jumalana, joka rakkaudesta meihin halusi olla ihminen.