Joku sytyttää kynttelikön kynttilän.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Kynttilänpäivä

Kynttilänpäivä kertoo siitä, kuinka Maria ja Joosef toivat 40 päivän ikäisen Jeesus-lapsen temppeliin.

Iäkäs Simeon kohtaa Jeesuksen

Kynttilänpäivää kutsutaan myös Neitsyt Marian kirkossa käymisen päiväksi.
Kun Joosef, Maria ja Jeesus tulevat temppeliin, heitä odottaa siellä iäkkäät Simeon ja Hanna. He ovat uskoneet Jumalaan koko elämänsä ajan ja odottavat Pyhän Hengen lupauksen täyttymistä. Pyhä Henki on luvannut Simeonille, ettei tämä kuole ennen kuin on saanut nähdä Messiaan, jonka Jumala on valinnut pelastamaan maailman.

Nähdessään Joosefin ja Marian, Simeon ottaa Jeesuksen syliinsä ja ylistää Jumalaa. Hän toteaa, että valon nähtyään hän voi kuolla rauhassa.

Valon juhla

Sana kynttilä (kyndel) tarkoittaa valoa. Vanhan perinteen mukaan kynttilänpäivänä juhlittiin valoa.  Kirkossa kynttilänpäivä on valon juhla. Silloin voidaan siunata kirkossa vuoden aikana käytettävät kynttilät.

Päivä vaihtelee

Ruotsalaisessa almanakassa helmikuun 2. päivä on kynttilänpäivä. Silloin on kulunut 40 päivää Jeesuksen syntymästä joulupäivänä 25. joulukuuta.
Kynttilänpäivää vietetään sunnuntaina, 2.–8. helmikuuta. Jos tuolloin on laskiaissunnuntai, kynttilänpäivää vietetään edellisenä sunnuntaina.