En liten flicka tittar på en leksak med olika bildmotiv.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Kirkon jäsenet kertovat

Ruotsin kirkossa on 5,5 miljoonaa jäsentä. Lue eri-ikäisten kertomuksia, mitä jäsenyys ja seurakuntayhteys on heille merkinnyt. Sinäkin voit liittyä kirkkoon!

Sain kutsun sururyhmään

”Kun vaimoni kuoli sain kutsun kirkon sururyhmään. Siellä oli monta muuta leskimiestä samassa tilanteessa. Oli tosi hyvä saada puhua yhdessä. Se antoi voimaa.”

”Kirkosta saan apua ja tukea kun/jos sitä tarvitsen.”

”Olen useamman kerran joutunut ongelmalliseen rahatilanteeseen pienen eläkkeeni kanssa. Seurakunnan diakoni on auttanut minua hakemaan avustusta ja aina olen selvinnyt eteenpäin.”

Några äldre kvinnor sitter runt ett bord och stickar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Yllätys ettei mieheni kuulunutkaan kirkkoon

”Kun mieheni kuoli niin selvisi että hän ei kuulunutkaan Ruotsin kirkkoon. Se oli meille yllätys koska olimme kuuluneet kirkkoon Suomessa. Emme olleet ymmärtäneet liittyä kirkon jäseneksi täällä. Liityin itse jäseneksi heti hautajaisten jälkeen sillä haluan että kun itse kuolen niin minut haudataan kirkollisin menoin ja että hautajaiset tulevat lapsilleni mahdollisimman edulliseksi.”

Kohtauspaikka aikuisille ja lapsille

”Kun olin vanhempainvapaalla oli ihanaa että seurakunta järjesti oman kohtauspaikan meille aikuisille ja lapsille. Oli tosi tärkeää päästä välillä pois kotoa ja saada tavata muita.”

Några barnvagnar står parkerade i en park. En beach-flagga med Svenska kyrkans logga står bredvid.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

”Kirkon sosiaalityö on mielestäni todella tärkeää. Haluan tukea sitä.”

”Mielestäni Ruotsin kirkon kansainvälinen katastrofiapu tuntuu luotettavalta. Haluan antaa panokseni siihen.”

Löysin paikkani kirkkokuorosta

”Löysin paikkani kirkkokuorosta. Rakastan yhteislaulua!”

”Alueellemme muutti viime talvena tosi paljon pakolaisia. Koin että haluan tehdä jotain heidän hyväkseen. Kun seurakunta etsi vapaaehtoisia kielikahvila-toimintaan niin päätin ilmoittautua. Olen kokenut toiminnan todella mielekkäänä.”

Någon spritsar på grädde på ett fat med rulltårtebitar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

”Kesken ruuhkavuosien paloin loppuun ja masennuin aika pahasti. Palautuminen vei aikaa mutta lähiseurakunnan pappi jaksoi kulkea rinnallani koko matkan. Kävin hänen luonaan keskustelemassa silloin tällöin. Minulle merkitsi myös paljon että hän rukoili puolestani.”

”Työarkeni on täynnä stressiä ja kiirettä. Kirkon meditaatioilloissa saan irroittautua kaikesta ja vain levätä. Meditaation jälkeen nukun aina paremmin.”

Ilmoittauduin rippikouluun

Närbild på foten av någon iklädd vit kåpa och brandgula skor med blåa snören.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

”Ilmoittauduin mukaan kirkon järjestämälle rippikoululeirille. Opin siellä tosi paljon uutta itsestäni ja siitä mitä usko voi merkitä elämässä. En ollut koskaan aiemmin rukoillut, nykyään rukoilen usein. Se rauhoittaa mieltäni.”

”Haluan tukea kirkon nuorisotyötä. Nuorille on yhteiskunnassamme ihan liian vähän turvallisia kohtauspaikkoja. Kirkolla nuoret voivat oppia hyviä elämänarvoja ja sen ettei elämässä tarvitse pärjätä yksin.”