Två unga tjejer dansar glatt och viftar med armarna inomhus.

Rippikoulu ja konfirmaatio

Mikä on elämäni tarkoitus? Mitä on onni? Millaiseen Jumalaan uskon ja en usko? Rippikoulu on yhteistä pohdiskelua elämästä ja uskosta ja tutustumista kristinuskon aarteisiin. Tervetuloa mukaan!

Kenelle?

Ruotsin kirkko lähettää kutsun rippikouluun kaikille 14-vuotialle. Rippikoulussa on mahdollisuus oppia enemmän omasta itsestään ja kristinuskosta. Myös aikuinen voi ilmoittautua rippikouluun. Niin nuorten kuin aikuisten rippikouluista saat lisää tietoa kotiseurakunnastasi. Jos toivot rippikoulua suomeksi tai kahdella kielellä niin kerro toiveestasi kotiseurakuntaasi.

Konfirmaatio päättää rippikoulun

Rippikoulujakso päättyy konfirmaatiojuhlaan. Sana ”konfirmaatio” tarkoittaa vahvistamista. Konfirmaatiossa seurakunta rukoilee konfirmoitavien puolesta ja konfirmoitava itse saa vastata samaan kutsuun, jonka hän sai jo kasteessa: kutsuun elää kristittynä, lähellä Jumalaa.

Rippikouluun voi osallistua myös vaikkei olisi kastettu. Kaste voidaan toimittaa rippikoulun aikana.

Miten rippikoulun voi käydä?

Seurakunnissa on monenlaisia rippikouluja. Rippikoulua voi käydä vaikkapa kerran viikossa tai yhden viikonlopun kuussa lukuvuoden ajan. Tai voi ilmoittautua rippikoululeirille, jossa rippikoulun ohella on tarjolla myös muita yhteisiä aktiviteetteja kuten vaellusta, laskettelua, ratsastusta jne.

Rippikoulussa pappi ja muut seurakunnan työntekijät ovat sinua ja sinun elämänkysymyksiäsi varten. Rippikoulussa vietetään jumalanpalveluksia ja ammennetaan uutta yhteisistä keskusteluista. Aikuisrippikoulussa osallistujat tapaavat keskusteluryhmissä. Tai he käyvät henkilökohtaisia keskusteluja uskosta ja elämästä yhdessä papin kanssa.

Jos haluat käydä rippikoulun suomeksi tai kahdella kielellä niin kerro toiveestasi kotiseurakuntaasi.