En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.
Foto: Mikael Svensson

Sommar

Oavsett var i Sverige du befinner dig under sommarmånaderna finns Svenska kyrkan nära. Upptäck en pilgrimsled eller besök en sommaröppen kyrka!

På sommaren kan du lyssna på en konsert eller besöka en gudstjänst – digitalt eller i kyrkan, besöka sommaröppna kyrkor och kyrkogårdar eller vandra längs någon av våra pilgrimsleder. Här hittar du också tips på utställningar och roliga upplevelser för hela familjen.

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

bildpuff kalender

Kalendern

Vad händer i Svenska kyrkan? Vår gemensamma kalender visar aktiviteter och verksamhet runt om i landet.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.

Ett kyrktorn sticker upp bakom gula vårblommor.

Följ @kulturarvet på Instagram

@kulturarvet bjuder på bilder, berättelser och roliga quiz om det kyrkliga kulturarvet som tillhör oss alla och som Svenska kyrkan förvaltar. Följ oss via Instagramappen.

Kyrkan är där för dig även på sommaren

Om du vill kan du be en bön eller tända ett ljus på Svenska kyrkans bönewebb. Behöver du prata med någon kan du få hjälp och stöd av en diakon eller präst.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

En sommarhälsning från ärkebiskop Martin

Sommaren – en del av trefaldighetstiden

Sommaren är en del av trefaldighetstiden som inleds med Helga trefaldighets dag, söndagen efter pingst. Trefaldighetstiden handlar om att lära känna Gud och växa som människa.