Domkyrkor

En domkyrka är den kyrka som är stiftets centrum och där biskopen finns.

Svenska kyrkan har 13 stift varav Uppsala är ärkestift med två biskopar – ärkebiskopen och biskopen i Uppsala stift. Trots att det bara finns 13 stift så finns det 15 kyrkor som kallas för domkyrkor. Förklaringen finns i stiftens historia. Två av ”domkyrkorna” är en rest från stift som funnits tidigare men som sedan gått upp i andra stift.

• Kalmar stift slogs samman med Växjö stift 1915. Men Kalmar behöll sin domkyrka, trots att biskopen nu sitter i Växjö.
  • Mariestads stift fanns från 1581 till 1647, men gick sedan upp i det nybildade Karlstad stift. 1696 slogs det fast att Mariestads domkyrka inte längre räknas som en domkyrka, även om den fortfarande har kvar ordet domkyrka i sitt namn. Därför finns den med på den här sidan, fast inom parentes.

Göteborgs domkyrka

Invigd år 1815, den nuvarande kyrkan är den 3e som byggts på platsen och är 52,85 meter hög.

Härnösands domkyrka

Invigd år 1846, är den andra kyrkan som byggts på platsen och är 46 meter hög.

Kalmar domkyrka

Invigd år 1682. Ingår numera i Växjö stift.

Karlstads domkyrka

Invigd år 1730, det är den andra kyrkan som byggts på platsen och den är 43 meter hög.

Linköpings domkyrka

Invigd på 1100-talet och är 106 meter hög.

Luleå domkyrka

Invigd år 1893. Det är den tredje kyrkan på platsen och den är ca 60 meter hög.

Lunds domkyrka

Invigd på 1100-talet och är 55 meter hög.

Mariestads domkyrka

Invigd år 1625 och är 82,5 meter hög. Ingår numera i Skara stift.

Skara domkyrka en solig dag.

Skara domkyrka

Invigd år 1150. Det är den andra kyrkan som legat på platsen och den är 65 meter hög.

Storkyrkan

Invigd på 1200-talet och är 66 meter hög.

Strängnäs domkyrka

Invigd år 1291 och är 75 meter hög.

Uppsala domkyrka

Invigd år 1435 och 118,7 meter hög är den Nordens största katedral.

Visby domkyrka

Invigd år 1225 och är 58 meter hög.

Västerås domkyrka

Invigd på 1200-talet och är 91,8 meter hög.

Växjö domkyrka

Invigdes någon gång på medeltiden och är 63 meter hög.

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.

Kyrkobyggnaden

Svenska kyrkan har ansvar för kyrkorna och kyrkogårdarna, både som fastigheter och som kulturarv.