Västerås domkyrka

Medeltida altarskåp av högsta kvalitet, kung Erik XIVs grav, Sveriges rikaste bestånd av epitafier från den svenska stormaktstiden och den alldeles egna Skattkammaren. Här möts du av historiens vingslag och spår av en tusenårig historia. Läs mer om vad som är på gång i katedralen. Öppet alla dagar kl. 9-17.

Sångare i Västerås domkyrkas motettkör

Konserter i Västerås domkyrka

Upplev musik i en unik miljö! Här hör du allt från klassisk musik till uruppföranden av nyskrivna verk, nationella och internationella gästspel av hög klass. Självklart medverkar också domkyrkans körer. All musikverksamhet i domkyrkan arrangeras i samverkan med studieförbundet Sensus.

Utställningar och visningar

Året om har du möjlighet att lära dig mer om Västerås domkyrka. I Skattkammaren visas kyrkskatter från Västerås och stiftets kyrkor.

Gör som 200 000 andra gör!

Upptäcktsfärd, gudstjänst, konsert eller utställning. Skälen till ett besök i Västerås domkyrka kan variera men bidrar tillsammans till att göra det till ett av Västmanlands största besöksmål!

Kör & musik i domkyrkan

Katedralen i Västerås har en lång och stark musiktradition. Målet är att musiken ska uppnå samma internationella klass & status som Västerås domkyrka – ”vara värd en egen resa”.

Om Västerås domkyrka

Sedan omkring år 1100 har det funnits en domkyrka i Västerås, eller Västra Aros som staden då hette.

KALENDER

I kalendern hittar du gudstjänster och annan öppen verksamhet. Gruppverksamhet hittar du under Verksamhet.

Har du några frågor eller funderingar, kontakta växeln på tel 021-81 46 00, vardagar kl 8-16.

Västerås domkyrka - på barnens villkor

Barnen är en självklar del av domkyrkans gudstjänstliv och verksamhet. Här finns också plats för musik, lek och en och annan upptäcktsfärd.

Verksamhet

Svenska kyrkan är en mötesplats för alla - barn och familj, ungdom och vuxna. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen, till exempel i skolor och på sjukhus. På den här sidan hittar du hela Svenska kyrkan Västerås verksamhet samlad.

Västerås domkyrkas vänner

Västerås domkyrkas vänner är en ideell förening, öppen för alla.

Swish för kollekt & betalning

Nu kan du swisha ditt bidrag till Svenska kyrkans kollekt.

Kyrka för FairTrade

Flera av Västerås kyrkor är diplomerade som Kyrka för FairTrade. Här kan du läsa mer om vad det innebär.