Foto: Magnus Aronson /IKON

Verksamhet

Svenska kyrkan är en mötesplats för alla - barn och familj, ungdom och vuxna. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen, till exempel i skolor och på sjukhus. På den här sidan hittar du hela Svenska kyrkan Västerås verksamhet samlad.

Välkommen att delta i våra verksamheter

Hittar du någon verksamhet som du tycker verkar intressant eller som du vill delta i? Då är du varmt välkommen! Hör gärna av dig till respektive kontaktperson om du vill veta mer!

De flesta verksamheter är kostnadsfria. Verksamheter för barn är alltid gratis!

Kyrkis & annat kul för barn & familj

Upptäck Kyrkis, babymassage, barnvagnsbio, barnkörer och många andra aktiviteter för dig och ditt barn. Alla våra verksamheter för barn är avgiftsfria.

Konfirmation & ungdom

Du behöver inte tycka, se ut eller tro på något speciellt sätt. Hos oss är du välkommen precis som du är. Vi har konfirmation med olika inriktningar som dans, fotboll och rock, ungdomskvällar och många andra sammanhang där du kan vara med och påverka det vi gör.

Suomeksi

Yhteys samankielisiin on usein vapauttavaa ja vahvistavaa. Toimintamme kokoaa yhteen kaikenikäisiä arjessa, pyhässä ja juhlassa!

Mikrofon och pratbubblor om körer

Sjung i kör!

Gospel, klassiskt, pop... I Svenska kyrkan Västerås verksamheter finns runt 50 körer - för alla åldrar. Sjung med du också!!!

Giddefredag

Vuxen kväll

Sång i kör, fördjupning, hantverk och meditation eller musik- och talarkvällar. Kvällsaktiviteterna går både på djupet och bredden.

En dam hämtar varm lunch. Hon skattar mot fotografen.

Vuxen dag

För den som är ledig under dagen finns allt från mötesplatser, andakt och mat till rörelse, körer och hantverk.

Orgelelever

Orgelundervisning för barn och ungdomar.

Fika och mat

Möt människor över en kopp kaffe, lite soppa eller en smörgås.

Pedagogiska program och verksamheter för skolan

För skolor och elever i alla åldrar. Gratis!

Kyrkan och idrott

Schysst eller... För att skapa ett vinnande lag och en framgångsrik idrottskarriär krävs en schysst idrottsmiljö. Svenska kyrkan kan ställa upp som resurs när det gäller att skapa en god idrottsmiljö för fler.

Universitetskyrkan Västerås

Är till för dig som är student eller anställd vid Mälardalens universitet. Alla är välkomna oavsett tro, bakgrund eller identitet.

Väntjänst

Väntjänsten finns till för dig som vill ha ett besök och för dig som vill göra skillnad.

Sjukhusk

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är en ekumenisk verksamhet. Vi stöttar patienter, anhöriga och personal i andliga och existentiella frågor. Du hittar oss på Västmanlands sjukhus.

Fängelsekyrkan Västerås Tillberga

Fängelsekyrkan

Svenska kyrkan Västerås finns på Tillbergaanstalten till stöd för de intagna.

Leva vidare-grupper

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tung. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.