Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder rum för begravningsceremoni och olika möjligheter för sista vilan - oavsett den avlidnes trostillhörighet. Kyrkogårdsförvaltningen vårdar och underhåller också Västerås tjugotre kyrkogårdar.

För Svenska kyrkan Västerås är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi hanterar personuppgifter på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt och vi följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet. Här finns information om vår behandling av personuppgifter.

Aktuellt på kyrkogårdarna

Vi gör om Badelunda minneslund

Publicerad:

Gravmarken i minneslunden behöver utökas. Vi passar också på att göra om ytorna för besökare. Färdigt sommaren 2024.

Varför ligger så många gravstenar ner?

Publicerad:

Under september och oktober la Kyrkogårdsförvaltningen ner ett stort antal gravstenar. Anledningen var att de satt löst eller lutade för mycket och riskerade att välta.

Rondering för trygghet

Publicerad:

Har du sett en väktarbil från Alfa Team vid kyrkogården? Det är förmodligen inget särskilt som har hänt, utan det ingår i väktarnas uppdrag att hålla koll.

Faktura för gravskötsel

Publicerad:

Just nu är det många som ringer till oss för att de har fått något som liknar en faktura för skötsel av grav. Vi från kyrkogårdsförvaltningen vill därför förtydliga vid vilka tillfällen vi skickar ut erbjudanden med inbetalningskort till privatpersoner.

Hundraårs-jubileum för Hovdestalunds kyrkogård

1924 invigdes Hovdestalunds kyrkogård. Det uppmärksammar vi dels med två jubileumsdagar den 14-15 juni 2024 och sex föredrag med temat Vart tar de döda vägen? Läs mer om detta här:

Jubileumsdagar 14-15 juni

Välkomna till Jubileumsdagar den 14-15 juni kl 11-16 på Hovdestalunds kyrkogård

Vart tar de döda vägen?

Föredragsserie om föreställningar, riter och praktikaliteter när det gäller döden. Föredragen hålls kl 18 i Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

Begravning steg för steg

När en nära anhörig gått bort är sorgen den mest närvarande. Samtidigt behöver man ta beslut om en mängd saker kring begravningen. Här följer en stegvis och praktisk hjälp kring de beslut man behöver ta.

Kyrkor och andra lokaler

Här hittar du alla kyrkor, kapell och kyrkogårdar i Västerås med omnejd. Du hittar också lokaler att hyra för dopfest, bröllopsmottagning eller minnesstund.

Kapell på Hovdestalund

På Hovdestalund finns fyra rum för begravning: Korsets kapell, S:t Ilians kapell, S:ta Gertruds kapell och S:t Davids kapell.

Kontakta Kyrkogårdsförvaltningen

Här hittar du vägbeskrivning, öppettider och kontaktuppgifter till Kyrkogårdsförvaltningen.

Gravplats

Här hittar du praktisk information när det gäller gravplatsen.

Stöd i sorgen

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Du är alltid välkommen till våra samtalsgrupper. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Om oss på Kyrkogårdsförvaltningen

Här hittar du kontaktuppgifter och fakta kring Kyrkogårdsförvaltningens arbete och uppdrag. Här hittar du också lediga jobb och blanketter.

Henrik Mill

Frågor och svar om begravningar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om begravningar. Har du egna frågor? Ställ dem gärna till oss!

Nyheter från Svenska kyrkan Västerås