Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder rum för begravningsceremoni och olika möjligheter för sista vilan - oavsett den avlidnes trostillhörighet. Kyrkogårdsförvaltningen vårdar och underhåller också Västerås tjugotre kyrkogårdar.

För Svenska kyrkan Västerås är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi hanterar personuppgifter på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt och vi följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet. Här finns information om vår behandling av personuppgifter.

Bild på gravsten och ett papper som ser ut som en faktura

Faktura för gravskötsel?

Just nu är det många som ringer till oss för att de har fått något som liknar en faktura för skötsel av grav. Vi från kyrkogårdsförvaltningen vill därför förtydliga vid vilka tillfällen vi skickar ut erbjudanden med inbetalningskort till privatpersoner.

Närbild på en lila krokus i gräset.

Hjälp med plantering av lökväxter och annan skötsel av gravar

Nu påbörjar vi planeringen av lökväxter för er som har beställt skötsel och plantering av era gravar från kyrkogårdsförvaltningen. Planteringen av lökväxter i kruka beräknas vara färdig till 1 maj. Här kan du läsa mer om gravskötsel och vad kyrkogårdsförvaltningen kan hjälpa till med.

Kyrkor och andra lokaler

Här hittar du alla kyrkor, kapell och kyrkogårdar i Västerås med omnejd. Du hittar också lokaler att hyra för dopfest, bröllopsmottagning eller minnesstund.

Gravplats

Här hittar du praktisk information när det gäller gravplatsen.

Rondering för trygghet

Har du sett en väktarbil från Alfa Team vid kyrkogården? Det är förmodligen inget särskilt som har hänt, utan det ingår i väktarnas uppdrag att hålla koll.

En gravsten ligger med texten uppåt i gräset

Varför ligger så många gravstenar ner?

Kyrkogårdsförvaltningen kommer under september och oktober att lägga ner ett ganska stort antal gravstenar. Anledningen är att de satt löst eller lutade för mycket och riskerade att välta. Därför kommer vi nu att lägga ner dem, respektfullt och säkert, inom gravens område, med texten uppåt.

Kontakta Kyrkogårdsförvaltningen

Här hittar du vägbeskrivning, öppettider och kontaktuppgifter till Kyrkogårdsförvaltningen.

Stöd i sorgen

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Du är alltid välkommen till våra samtalsgrupper. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Leva vidare-grupper

Ibland kan sorgen efter ett dödsfall kännas allt för tung. Det kan betyda mycket att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Begravning steg för steg

När en nära anhörig gått bort är sorgen den mest närvarande. Samtidigt behöver man ta beslut om en mängd saker kring begravningen. Här följer en stegvis och praktisk hjälp kring de beslut man behöver ta.

Välj mellan olika blompaket!

Du som önskar hjälp med gravskötsel eller gravskötsel och plantering kan beställa detta från Kyrkogårdsförvaltningen. Du väljer mellan färdiga blompaket. Paketen är utvalda av våra experter och innehåller växter som kommer att trivas bra på just din gravplats. I valen har vi bland annat tagit hänsyn till solläge och skugga.

Barn om sorg

Allhelgonatid ger oss tillfälle att tända ljus och minnas de som inte längre är med oss. Men för många kan det kännas svårt att hantera sorgen hos ett barn. För att bättre förstå barns reaktioner frågade vi just barnen om deras tankar kring döden.

Om oss på Kyrkogårdsförvaltningen

Här hittar du kontaktuppgifter och fakta kring Kyrkogårdsförvaltningens arbete och uppdrag. Här hittar du också lediga jobb och blanketter.

Henrik Mill

Frågor och svar om begravningar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om begravningar. Har du egna frågor? Ställ dem gärna till oss!

Nyheter från Svenska kyrkan Västerås