Till innehållet Till undermeny
Domkyrkans torn sträcker sig mot himlen.

Lunds domkyrka

Välkommen till Sveriges mest besökta kyrka. Den 900 år gamla domkyrkan erbjuder sina besökare en unik vandring i tid och rum. Kyrkan är öppen dagligen och har guidade visningar.

Lena Sjöstrand, en uppskattad domkyrkokaplan, avtackas

Efter en lång och betydelsefull gärning inom Svenska kyrkan går Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan och församlingsherde, i pension. Lena har varit en central person i Lunds domkyrkoförsamling under 14 år, där hennes arbete präglats av djup förankring i teologi, konst och kultur, alltid med fokus på att skapa relevans och närhet mellan liturgin och människors vardag.

Lunds domkyrka söker kommunikatör

Vi söker en vikarierande kommunikatör till Lunds Domkyrkoförsamling, med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Organist till Lunds domkyrka sökes

Domkyrkan söker en organist som kan bidra till vårt gudstjänst- och musikliv. Tjänsten innebär arbete med körer på hög nivå, utveckling av ungdomskörer och samverkan i regionen. Vi söker en erfaren organist och körledare med passion för att fördjupa gudstjänstlivet genom musik.

Drop in-dop den 9 november

Blev dopet aldrig av? Hann ni inte med eller kändes det omständligt? Välkommen på drop in-dop!

Symposium: Att skapa hopp

Den 20 november 2024 bjuder Lunds domkyrka in till ett symposium om konstglasfönstret Hopp, installerat i kryptan under domkyrkans 900-årsjubileum.

Susannah Carlsson utsedd till ny domkyrkoorganist i Lunds domkyrka

2024-09-02: Efter en omfattande rekryteringsprocess har Susannah Carlsson erbjudits och tackat ja till tjänsten som domkyrkoorganist i Lund.

Onsdagskvällar i Domkyrkoforum

Föredrag och samtalskvällar kring existentiella frågor, kultur, tro, vetenskap och samhälle.

Höstens konserter

Efter en härlig sommar är Domkyrkans musikverksamhet redo för hösten!

Bokserie om Lunds domkyrka

Ett hundratal forskare har deltagit i det omfattande arbetet som ska resultera i åtta böcker och sammanfattar både ny och äldre forskning om Lunds domkyrka. Den 12 oktober berättar professor Stephan Borgehammar om bokserien i sin helhet i kryptan efter lördagskonserten.

Fira gudstjänst

Varje människa kan möta Gud när som helst men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. I Domkyrkan firar vi gudstjänst dagligen och högmässa varje söndag. Vi firar även gudstjänster med olika teman. Vissa andakter sänds digitalt.

Besök Lunds domkyrka

Lunds domkyrka är öppen varje dag året om med gratis guidade visningar. I kyrkan hittar du sevärdheter som det astronomiska uret och jätten Finn i kryptan. Kyrkan har också ett museum och ett besökscenter med café.

Gå på konsert

Musik är en självklar del av Lunds domkyrka. Konsertutbudet är rikt och bjuder på allt från orgelkonserter varje lördag till årligt återkommande konserter som Luciakonserter, julkonserter och oratorier.

Guidade visningar

Domkyrkan erbjuder gratis guidade pedagogiska program för förskolor, skolor, gymnasium, församlingar och konfirmandgrupper. Det finns öppna gratis visningar för dig som privatperson och kyrkan ger skräddarsydda visningar till företag och organisationer mot en avgift. Här nedan finns också information för dig som själv guidar en grupp.

Boka dop, vigsel och begravning

Dopet, bröllopet och begravningen är kyrkans ritualer för att överlämna livets stora tillfälle i Guds händer. Här hittar du information om hur du bokar dop, vigsel och begravning i Lunds domkyrka.

Boka skolvisning

Lunds domkyrka erbjuder gratis skolpedagogiska program med tydlig koppling till läroplanen. Det finns en mängd olika program för förskola, skola och gymnasium. Boka här.

Kontakta studentprästerna

Studentprästerna erbjuder samtal för dig som är student eller anställd vid Lunds universitet, SLU-Alnarp eller Campus Helsingborg, oavsett tro eller livsåskådning. De erbjuder också olika aktiviteter som ekumeniska gudstjänster, fredagskvällarna TacoLov och studentkören USCh.