Vigsel

En kyrklig vigsel gör bröllopet till högtidsstund med glädje och fest, ett minne att bära med sig genom hela livet.

Så går vigseln till

En vigsel är en gudstjänst som kan firas på olika sätt. En del  vill ha ett bröllop med en mindre vigsel, inte så uppklätt och med bara de närmaste omkring sig. Andra vill ha en stor vigsel och ett bröllop med högtidliga kläder och många gäster.

Det är bra att det kan få vara olika. Det allra vanligast är vigsel i en kyrka.  Men vigseln kan också hållas utomhus eller i ett hem.

För att vigas i Svenska kyrkan gäller att minst en i paret ska vara medlem i Svenska kyrkan. De som vill gifta sig ska först göra en hindersprövning hos Skatteverket

Här kan du läsa mer om att bli medlem i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan viger par av olika och samma kön. Det finns också en ordning för gudstjänst med välsignelse över ett borgligt äktenskap. Och för förnyelse av vigselns löften.

En vigsel i Svenska kyrkan är gratis, det gäller oavsett om ni vigs i er hemförsamling eller i en annan församling.

Vigselsamtal

Före vigseln träffar paret den präst som ska leda vigselgudstjänsten, så att de tillsammans kan gå igenom hur vigseln ska gå till. Det kan hållas i kyrkan eller församlingegården, i hemmet eller på annan önskad plats.

I vigselsamtalet finns också plats för att prata om vad ett äktenskap är och om livet tillsammans som gifta. De som vill övar i kyrkan innan vigseln, allt för att det ska kännas tryggt och förberett.

Boka kyrka

För att boka kyrka kontaktar du vår pastorsexpedition i Lund. Du hittar kontaktuppgifterna lite längre ned på den här sidan. Ett par månader innan vigseln får du reda på vilken präst som tjänstgör. En del församlingar har brudkrona att låna ut och det finns också möljligheter i Lund att boka lokal för fest. Kontakta din församling för att få mer information.

gemensam Policy för vigsel

Svenska kyrkans sju församlingar i Lund har en gemensam policy för vigsel. Med utgångspunkt i den tar varje församling fram lokala anvisningar rutiner. Policyn berättar mer om varför kyrkan viger, om regler för den som är medlem eller inte medlem i Svenska kyrkan, om rutinerna för bokning, samtal och andra förberedelser och själva gudstjänsten. Vill du läsa policyn i sin helhet frågar du vigselprästen eller kontaktar församlingen.

I kyrkans vigselgudstjänst ger paret ömsesidigt sina äktenskapslöften offentligt inför Gud, varandra och församlingen eller de vittnen som är närvarande. Båda ska var för sig fritt samtycka till äktenskapet. Den kärlek som förverkligas i äktenskapet är ett tecken på Guds kärlek. Konstitutivt för ett äktenskap är de ömsesidiga löftena och ett offentligt uttryckt samtycke. Äktenskapet kan även ingås genom borgerlig vigsel eller någon annan ordning. Efter en sådan vigsel kan makarna få del av vår kyrkas förbön och välsignelse.
Prästen ska, för att vara behörig att viga, inneha kammarkollegiets förordnande. Innan vigseln äger rum ska prästen erhålla en giltig hindersprövning av paret. Prästen behåller intyget och överlämnar efteråt vigselbeviset till makarna.
Varje år erbjuds drop-in-vigsel vid ett eller flera tillfällen, i en eller flera kyrkor. Det är inte uteslutet med vigselgudstjänst på andra platser än i ett kyrkorum.

Läs mer om Vigsel i Svenska kyrkan

Tveka inte att kontakta oss med dina frågor om vigsel!

Boka dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan i Lund har en gemensam expedition.

Öppet- och telefontid

Vardagar kl. 9-15 (Lunchstängt 11:30-12:30)

Under veckorna v. 26-33
har vi öppet kl. 9-14 med lunchstängt 11:30-12:30.

lundspastorat.exp@svenskakyrkan.se

Petersgården, Trollebergsvägen 43, Lund

Box 1096, 221 04 Lund

två filmer om bröllop

Här kan du höra prästen Veronica Helm Andréasson berätta om vad en vigsel är och hur den kan gå till.

Planerar du bröllop i kyrkan med barn? Förbered er genom att se en kort film från appen Kyrkan där barn får lära sig mer om kyrkorummet och vad som händer där.