Konfirmation

Vill du träffas i en konfirmandgrupp på vardagskvällar under terminen? Eller åker du hellre med på ett längre sommarläger? Med Svenska kyrkan i Lund finns det flera olika vägar till konfirmation, så att du kan välja den väg som passar dig bäst.

Sommarläger 2025

Välkommen att anmäla dig till ett av våra fina sommarläger som vi erbjuder i Lund. Vad kan passa dig?

Terminsgrupper 2024-2025

Välkommen att anmäla dig till en av våra terminsgrupper som går under året. Se vilken grupp som skulle passa dig.

Det är inte försent!

Det finns fortfarande platser i konfirmandgrupper 2024! Ta chansen och var med! Kolla vilka grupper du kan vara med i. Ett äventyr väntar på dig!

Lägerfri sommar 2024

Att vara konfirmand är inte något du gör, utan snarare något du är: Du är på vandring, med andra ungdomar, ledare och med Gud – genom livet, från vaggan till graven.

Konfirmationsgrupper i Lund 2023-2024

Terminsgrupper 2023-2024

Det finns fyra grupper med olika inriktning att välja på, för dig som vill gå i konfirmationsgrupp under hösten och våren. Läs beskrivningarna och följ länkarna. Gå på informationsmöte. Ring och mejla dina frågor till de ansvariga för varje grupp, för att få mer information och få svar på dina frågor. Dröj inte med din anmälan. Grupperna är populära och kan snabbt bli fyllda.

Sommarläger 2024

Det finns sju grupper med olika inriktning att välja på för dig som vill konfirmeras under sommaren. Läs beskrivningarna och följ länkarna. Gå på informationsmöte. Ring och mejla dina frågor till de ansvariga för varje grupp, för att få mer information och få svar på dina frågor. Dröj inte med din anmälan. Grupperna är populära och kan snabbt bli fyllda.

Missade du konfirmationen?

Häng med på andra chansen!

Vad är konfirmation egentligen?
I Svenska kyrkan har unga människor en naturlig plats och här finns utrymme att vara och ställa frågor kring livet.
Under konfirmationstiden står de stora livsfrågorna i fokus:
» Varför lever jag?
» Meningen med livet, vad är den?
» Finns det en Gud?
» Vad är kärlek?
» Hur kan jag leva mitt liv?
» Döden, vad kan det vara?
» Bibeln, vad finns det att ta till sig ur den?

Under konfirmationstiden får du testa att ta på dig ett par ”kristna glasögon” och se dig omkring. Vad tror du att du skulle se?
Skulle du upptäcka något nytt omkring dig?
Kanske inuti dig? Se gamla grejer på ett nytt sätt? Många blir förvånade. Du väljer själv den konfirmationsgrupp
som passar dig bäst, antingen i din egen församling eller i en annan. Hur ofta just din grupp träffas är olika, några ses en kväll i veckan under ett läsår och andra under vissa skollov. Oavsett vilket
alternativ du väljer kommer du få träffa nya människor och prata om frågor som berör oss alla och är viktiga för just dig.
Om du vill kan du även vara med på aktiviteter, åka på läger eller resor.

Döpt eller inte?
Konfirmationen är en bekräftelse av dopet men är du inte döpt som liten kan du ändå var med i konfirmationsundervisningen.
Det räcker att du är nyfiken och vill ta reda på mer och se
vad det är. Under året kan man döpa sig, under lägertid, i kyrkan en kväll eller i det vanliga gudstjänstlivet. Det är inget ovanligt att ungdomar döps i Svenska kyrkan.

Konfirmandundervisningen riktar sig främst till dig som går i klass 8 men självklart kan man gå året efter i en grupp.
Under konfirmandtiden får man möjlighet att utforska mer av dig själv,
livsfrågorna, kristen tro och om kyrkan. Vi vill att konfirmandtiden ska vara ett äventyr in i dessa frågor och tillsammans utforska dessa. Med hjälp av olika sätt att uppleva, tänka och samtala hitta några korn av svar till att tolka sitt liv.

Unga ledare
Vi har många unga ledare som är med och får utrymme att vara med i arbetet, de är med och planerar, tänker och tolkar livsfrågor och tro. Som en kompis att vandra med.

Mässan en del av mysteriet
Bara genom att prova och försöka upptäcka lite mer av mässans mysterier kan man förstå vad det handlar om, detta vill vi göra genom att konfirmanden själva får vara med och prova och att medverka i mässan, genom att läsa, sjunga, be och dela bröd och vin.

Upplevelser, det är viktigt
I vårt konfirmandarbete är upplevelsen viktig. Därför använder vi olika uttryck. Vi går upplevelsevandringar, använder musik, färg och form. Drama, lajv, collage och mycket mer.

I Svenska kyrkan i Lund är det en rättighet att få bli konfirmerad
Du som konfirmand ska få känna och förstå att du är älskade av Gud och värdefulla i Guds skapelse. Konfirmationsundervisningen ska
ge möjligheter till kunskap om kristen tro och tillfälle att reflektera över livsfrågor och samhällsfrågor i ett tryggt sammanhang.
Konfirmationstiden ska stärka unga människor i en viktig tid i deras liv.
Svenska kyrkan i Lund bjuder in till konfirmation för att du ska få uppleva gemenskap och ett sammanhang som inte kräver prestation och jämförelse. Du får möjlighet och plats att bidra till
kyrkans liv och verksamhet med sin tro, sina frågor och sitt engagemang.

Anmälan
När du hittat vilken grupp du vill gå i kontaktar du ansvarig person för just den gruppen. Vissa grupper blir snabbt fulltecknade så det är bra om du har ett alternativ 2.
Med anmälan till konfirmation godkänner du att Svenska kyrkan i Lund registrerar dina personuppgifter för fortlöpande konfirmandrelaterad kommunikation och åtta månader efter konfirmationens slut för efterarbete och återträff.

Policy: Pastoralt program för konfirmation

Svenska kyrkans sju församlingar i Lund har en gemensam policy, ett pastoralt program för konfirmation. Här står mer om vad konformation är och hur konfirmandarbetet bedrivs i Lund. Pastoralen är en policy för inbjudan, undervisning, gudstjänster, material, läger och kostnader.

Läs hela pastoral för konfirmation här