Torns församling

Torns församling finns där horisonterna öppnar sig, där landsbygd möter stad och tradition möter utveckling. I församlingen finns en nybyggd församlingsgård i Stångby och de sex kyrkorna i Vallkärra, Stångby, Igelösa, Västra Hoby, Håstad och Odarslöv.

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Barn och familj i Torns församling

Läs om vårens alla aktiviteter här!

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Pilgrimsvandring Fyra kyrkor

Vi vandrar i den vackra naturen mellan Norra Nöbbelöv och Torns församlingar, med stopp vid fyra kyrkor och stannar längs vägen för bön, sång och fika, lördagen den 27 april kl 10-15.

Gospelkör

Gospelmusiken hjälper oss att uttrycka så mycket i livet! Det är musik som bär på så mycket hopp och glädje och som samtidigt låter andra känslor få plats.

Fikabröd och en kopp kaffe står på ett bord.

Öppet torg

En samlingspunkt för dig som vill träffas en stund och umgås, på "Torget" torsdagar kl 14-16 jämna veckor.

Gospelkör

Bibelns kvinnor - ny termin

Vi samtalar utifrån berättelser om kvinnor i Bibeln, och låter deras berättelser möta våra liv, erfarenheter och funderingar. Kanske kan vi få vänner över tid och rum, som kan få inspirera oss idag! Fem tisdagskvällar under våren, i församlingsgården i Stångby.

Kvistar i ett äppelträd mot blå himmel.

Temalördag om skapelse och hållbarhet

Vad är existentiell hållbarhet? Enkla vardagstips i klimatkrisens tid - och plantering! Välkommen till temalördag 20 april kl 10-14 i församlingsgården i Stångby

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Stickarglädje! Nyhet - på måndagskvällar

En gemenskap för handarbetssugna. Vi stickar, virkar, broderar m.m. Både för nybörjare och de som är vana vid garnet sedan tidigare. Måndagar ojämna veckor kl 18.30-20.30 i Torns församlingsgård.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Torsdagslunch i församlingsgården

Hemlagad lunch serveras i församlingsgården i Stångby varje torsdag kl 12.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Konfirmation

Vill du träffas i en konfirmandgrupp på vardagskvällar under terminen? Eller åker du hellre med på ett längre sommarläger? Med Svenska kyrkan i Lund finns det flera olika vägar till konfirmation, så att du kan välja den väg som passar dig bäst.

Torns kyrkor och församlingsgård

I Torns församling finns sex kyrkor, samt den nybyggda församlingsgården i Stångby, som invigdes i mars 2022.

En glad hund sitter på en kulle med en sjö i bakgrunden.

Tankar inför helgen

"Mycket av Guds fantastiska skaparförmåga och Guds kärlek till sin skapelse kan jag förnimma och uppleva i naturen och hos djuren, kanske specifikt hos en liten hund vid namn Frank." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Kyrktorn

Kyrktorn nr 1 våren 2024

Aktuellt från Torns församling

Ladda ner tidningen i pdf-format:

Kyrktorn nr 1 våren 2024

Torns församlingsblad Kyrktorn har funnits i drygt sextio år. Det var Ragnar Thorell och Paul Steimer, kyrkoherde resp. komminister i det som 1962 blev Vallkärra sexförsamlingspastorat som gav ut det första bladet. Omslagsbilden har alltid varit densamma: Tore Ekelins illustration av tornen på våra sex kyrkor: Vallkärra, Stångby, Västra Hoby, Håstad, Igelösa och Odarslöv. Församlingsbladet delas ut till alla hushåll i Torn.

Äldre utgåvor:

Kyrktorn nr 4 hösten 2023 Julnummer