Skara domkyrka

Skara domkyrka är en katedral med både en lång och spännande historia och ett rikt gudstjänstliv. Domkyrkan utgör än idag centrum i den medeltida staden Skara, omgiven av flera andra historiska byggnader. Skara stift är Sveriges äldsta. Det var här kristendomen först fick fäste. Bland annat beroende på sitt geografiska läge fick Västergötland tidigt kontakt med missionärer från i första hand England.

Att just Skara valdes till stiftets biskopssäte berodde säkert på att platsen inte hade någon förhistoria som kultplats eller kungsgård. Under medeltiden blev Skara inte bara centralort för kyrkan utan även för  kungamakten. På den tiden var orten en "storstad" med runt 900 invånare.

Vad är en ”domkyrka”?
En domkyrka är speciell för att den är biskopens och stiftets ”hemkyrka”. ”Dom-” kommer av latinska ”domus”, som betyder just hem eller hus. Ibland kallas domkyrkan för ”dômen” helt enkelt. Domprosten har ansvaret för domkyrkan och är kyrkoherde i domkyrkoförsamlingen.
En annan beteckning för biskopens kyrka är ”katedral”, vilket kommer av att biskopen här har sin plats och lärostol, sin kateder. Hittar du biskopens stol i domkyrkan?
Skara domkyrka har en dubbel funktion, både som biskopens och församlingens kyrka, och det fungerar alldeles utmärkt.

Domkyrkan är öppen dagligen och du är varmt välkommen att besöka den. Kommer du för att besöka kyrkan, var vänlig respektera när gudstjänst eller förrättning pågår. Självklart är du alltid välkommen att delta i bön och gudstjänst!

I domkyrkan firas regelbundet gudstjänst. För dagar och tider se faktaruta längre ner på sidan.

I domkyrkan finns ett bokbord, en liten "butik" där du kan köpa böcker, smycken, rättvisemärkt choklad, ljus och mycket annat. Välkommen att göra ett besök.

Har du frågor kan du ringa domkyrkans telefon, 0511-265 28.

Lyssna på guidning i Skara domkyrka

Skara Cathedral - English

Der Dom zu Skara - Deutsch