Det saliga bytet
I Nya testamentet är det framför allt Paulus som anknyter till den vardagliga betydelsen av försoning. Skuld blir förlåten och man blir sams. Då används det grekiska verbet katalásso, som betyder försona.
Paulus har en dramatisk erfarenhet. Han – som var fiende till Kristus och de kristna – blev kallad till apostel. Men vem som helst kan känna igen sig i hans ord: ”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.” Romarbrevet 7:19. Man vill vara god, och gärna lita på Gud, men det är något i en som gör motstånd. Något som vill att en själv ska vara Gud och styra helt över sitt liv, helst också över sin nästa. En vilja till makt som man inte kan utrota.
Det vi inte kan utrota tar Gud in i sin förlåtelse. Den är ett under som ”har sitt upphov i Gud som har försonat oss med sig genom Kristus”, försäkrar Paulus, Andra Korinthierbrevet 5:18. Formuleringen om att Gud försonade oss med sig ”genom Kristus” skulle kunna betyda att Gud själv var en åskådare på avstånd. Men poängen för Paulus är att Gud i Kristus försonande hela världen med sig. Att Gud är aktiv och närvarande i försoningen.
Med Paulus ord: ”... han, som var rik, blev fattig för er skull, för att ni skulle bli rika genom hans fattigdom.” Andra Korinthierbrevet 8:9. Därför har försoningen kallats ”det saliga bytet”. I kärleken går ju de älskande upp i varandra. Nils Ferlin skrev: ”Min lycka är din, din lycka är min och gråten är min när du gråter”. När Guds kärlek i Kristus omsluter mig blir min synd och död Kristi synd och död, medan hans rättfärdighet blir min och hans liv blir mitt. Som det står i en nattvardspsalm: ”och här ett saligt byte sker: du tar vår skuld, din frid du ger” (Psalm 73 vers 2, Vi till ditt altarbord bär fram, Svenska psalmboken).
Att leva som förlåten syndare
Lita nu på detta! Det är uppmaningen från evangelister och apostlar. Ta emot försoningen, ”låt försona er med Gud”, ber Paulus. Det kostar ingen möda. Det är en annan som har mödat sig för din skull. Det är bara att ta emot, att tro på det du hör. Att få ta emot syndernas förlåtelse och höra orden ”för dig utgiven” är en vänskapsförklaring som upprepas vid varje nattvard på språk efter språk, söndag efter söndag.
Ingen slipper undan att dra på sig skuld genom försummelser och felsteg. Men vi behöver inte skönmåla, skylla ifrån oss eller ljuga bort det, för vi lever under korset. Ibland gör vi det bokstavligen, när det på stadens eller socknens högsta torn sitter ett kors. Det är en påminnelse om att vi lever under korset i en djupare mening: under löftet att vi är förlåtna syndare, att Gud i Kristus har försonat oss med sig.
Att leva som förlåten syndare innebär att leva vänd mot Gud i tillit och se att andra människor inte är konkurrenter utan människor som behöver älskas. ”Förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus”, Efesierbrevet 4:32, och se på andra och dig själv som Gud gör: som Guds ögonsten.