En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Paasto

Paastossa luovutaan jostakin, jotta jokin toinen asia saisi tilaa. Paasto antaa meille aikaa hiljentyä ja rukoilla. Sen aikana saamme kasvaa uskossa.

Pisin paastonaika on ennen pääsiäistä

Kristinuskon suurin paasto alkaa tuhkakeskiviikosta, joka on tänä vuonna 22. helmikuuta. Paasto päättyy lankalauantaihin, pääsiäisaattoon, jota monesti kutsutaan pääsiäislauantaiksi. Paasto kestää 40 päivää ja keskeytetään sunnuntaisin. Silloin paaston viettäjän elämässä voi olla mukana se, minkä hän muina päivinä valitsee pois. Paasto kestää pääsiäiseen asti.

Ennen pääsiäistä olevan paaston aikana me muistamme Jeesusta, joka ensin kärsi ja kuoli, ja sitten Jumala herätti hänet kuolemasta uuteen elämään.

Paaston aikana luovut jostakin

Paastonajan ei tarvitse merkitä sitä, että kieltäydyt syömästä. Kristittyinä me voimme paastota television katselusta, karkeista, alkoholista, lihasta tai jostakin muusta.

Kristillinen paasto voi myös tarkoittaa sitä, että kieltäytyy kuluttumasta. Säästyneet rahat voi sitten lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.

Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.

Jesaja 58. 6–8

Paasto alkaa aina keskiviikkona, mutta päivämäärä ei aina ole sama. Sen määrää pääsiäisen ajankohta. Pääsiäispäivää vietetään kevätpäiväntasauksen jälkeen ensimmäisen täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina. Tänä vuonna pääsiäispäivä on 9. huhtikuuta.

Laskiainen, kolmen päivän juhla ennen paastoa

Pitkää paastonaikaa edeltää kolmen päivän juhla, laskiainen. Se alkaa laskiaissunnuntaista ja päättyy laskiaistiistaihin.

Tuhkakeskiviikko aloittaa paaston

Paasto alkaa tuhkakeskiviikosta ja monissa kirkoissa vietetään silloin tuhkakeskiviikon messua, joka on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista.

Paasto päättyy hiljaiseen viikkoon

Viimeinen viikko ennen pääiäistä on hiljainen viikko, tai kärsimysviikko. Viikko alkaa palmusunnuntaista, ja viikolla myöhemmin on kiirastorstai ja pitkäperjantai.

Paaston väri on sininen tai violetti

Paastonaikana kirkoissa on liturgisena värinä sininen tai violetti. Värit ovat nähtävissä papin liturgisista vaatteista sekä alttaritekstiilien värityksestä. Violetti tai sininen merkitsee paastoa ja parannuksen tekemistä. Ihminen tahtoo katua ja tunnustaa virheensä ja saa Jumalan anteeksiannon kaikkiin virheisiin, mitä on tehnyt.

Kristinuskossa on useita paastopäiviä

Paastoa ennen pääsiäistä kutsutaan suureksi paastoksi. Mutta kristinuskossa on myös muita paastopäiviä. Osa kristityistä paastoaa keskiviikkoisin tai perjantaisin. Adventti on toinen kristillinen paastonaika.