Nuoret juoksevat mäenharjalla.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Apostolien päivä

Apostolien päivää vietetään 13 viikkoa pääsiäispäivän jälkeen. Silloin juhlimme opetuslapseutta ja sitä, että me kaikki voimme seurata Jeesusta.

Yhteinen juhla

Alun perin apostolien päivänä juhlittiin vain apostoli Paavalia ja Pietaria. Tänä päivän aiheena on opetuslapseus eli se miten me kaikki voimme seurata Jeesusta.

Apostoli Paavali

Uudessa testamentissa on monia Paavalin kirjoittamia kirjeitä. Hän vainosi kristittyjä enne kuin itse kääntyi kristityksi.

Eräänä päivänä Paavali oli matkalla Damaskokseen vainoamaan kristittyjä. Silloin hän näki voimakkaan valoilmiön ja kuuli äänen:
”Saul, Saul, miksi vainoat minua?”

Tapahtuman jälkeen Paavalista tuli kristitty ja hän antoi kastaa itsensä.
Paavali alkoi saarnaamaan ja monet hänen kirjeistään ovat tänä päivänä osa
Uutta testamenttia.

Paavalin symboli on miekka, se viittaa Jumalan sanaan. Jumalan sana on meidän miekkamme, sillä me taistelemme maailman ongelmia vastaan. Mutta Jumalan sana voi osua myös meihin. Se voi olla yhtä tarkka ja tuskallinen kuin miekka.  Paavali teloitettiin Roomassa, luultavasti miekalla, noin vuonna 64.

Apostoli Pietari

Näin Jeesus sanoi Pietarille:

”Sinä olet Pietari, Kallio. Tälle kallioperustalle minä rakennan kirkkoni.”
Matteus 16:18. Petrus (Pietari) on latinaa ja tarkoittaa kalliota.

Pietarin symboli on avain. Avain viittaa avaintenvaltaan, joka puolestaan viittaa syntien anteeksiantamiseen. Kirkkomaalauksissa Pietari kuvataan usein avain kädessään.
Myös Pietari kuoli noin vuonna 64. Pietarinkirkko Roomassa sanotaan olevan rakennettu hänen hautansa päälle.

Näin voimme olla opetuslapsia

Opetuslapset seurasivat Jeesusta. Aina he eivät ymmärtäneet kaikkea eivätkä pystyneet olemaan rohkeita ja voimakkaita. Mekään emme pysty siihen.  Saamme luottaa Jumalan anteeksiantamukseen ja siihen, että hän ymmärtää meitä. Ja muuten, voimme vain tehdä parhaamme.

Miten voimme olla hyviä opetuslapsia omassa elämässämme? Meillä on ystävämme, tavallinen työmme ja tavallinen elämämme. Voimme antaa Jumalan rakkauden näkyä arjessamme esimerkiksi siten, että autamme, tuemme ja lohdutamme toisiamme.