Ett bord med lussebullar, tända ljus och ett kors.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kenelle sinä sytytät kynttilän?

Vainajien muistoa voi kunnioittaa monella herkällä ja arvokkaalla tavalla.

Ketä sinä muistelet?

Voit viedä kynttilän kynttilän omaisen tai ystävän haudalle, ja hautausmaan kynttilöiden loiste on illan tullen kaunista katseltavaa.

Kotonakin voi muistaa edesmenneitä rakkaita. Sytytä elävä kynttilä tai virtuaalinen Ruotsin kirkon rukousnetissä.  Voit halutessasi sijoittaa sen kartalla  jollekin paikkakunnalle - esimerkiksi Suomessa tai viedä se verkon välityksellä johonkin Ruotsin kirkoista. Rukousnettiin voi kirjoittaa omin sanoin, omalla äidinkielellä.

Eri puolilla Ruotsia järjestetään  digitaalisia muistojumalanpalveluksia.

En man med ryggsäck tittar ut över vattnet i solen.

Suru

Surun hetket tulevat ja menevät. Elämä pysähtyy ja elämä jatkuu. Tällä sivulla voit katsoa ja kuunnella erilaisia kertomuksia ja kokemuksia surusta. Filmit on tekstitetty suomeksi.

Animation med två människor som står ute i regnet. En av dem håller ett paraply över den andres huvud.

Ensiapu suruun (Finska)

Käytännön ohjeita surevan tukemiseen