Människor på ett språkkafé sitter och pratar och skriver vid ett bord.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Språkkafé

Språkkaféer finns till för dig som vill ha hjälp och stöd när du ska lära dig ett nytt språk.

Språkkaféer riktar sig till dig som vill öva på ett språk, vanligtvis svenska eller engelska, men det finns språkkaféer med flera olika språk.

Hit kommer du för att samtala, fika och få nya vänner, samtidigt som du övar upp dina språkkunskaper.

Samtalen handlar om saker som du kan stöta på i vardagen och språket som används anpassas efter dina kunskaper. Du är själv med och påverkar innehållet i språkkaféet och bidrar till de givande samtalen och den goda stämningen i gruppen.

Kanske kommer ni också måla, spela spel eller pyssla ihop.

Alla är välkomna

Det spelar inte någon roll vad du tror på.  Alla är välkomna! Familjer och ensamstående, kvinnor och män, i olika åldrar och med olika bakgrunder och erfarenheter.

Många församlingar erbjuder språkkaféer. Fråga din församling var det närmsta finns. Eller leta i Svenska kyrkans kalender.

Vill du hjälpa andra att lära sig svenska?

Är du intresserad av att hjälpa till?

Du behöver inte ha hjälpt till i kyrkans verksamhet tidigare och det krävs inte heller någon annan typ av erfarenhet, det räcker att du är intresserad av att möta nya människor. Du kan ställa upp ofta eller vid enstaka tillfällen, det beror helt på hur du kan och vill. Till ett språkkafé så kommer människor från olika länder med olika erfarenheter och i olika åldrar. Alla är välkomna och det är inte bara asylsökande som kommer till språkkaféet utan även t.ex. studenter och forskare från andra länder. Det är en plats där alla kan mötas och öva upp sitt språk.

Hur går det till?

Du som vill hjälpa till leder samtalet. Det är du som sitter på kunskapen om språket. Ibland finns det de som behöver hjälp med något eller har något konkret de undrar över, då anpassar ni samtalet utifrån det. Du är volontär på det sättet som passar dig och hjälper till och pratar om det som du känner dig bekväm med.

Så vill du hjälpa till? Titta efter om det finns något språkkafé i just din omgivning som söker volontärer!