Någon toppar sin skål soppa med lite örter.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Sopplunch i din församling

Många församlingar arrangerar regelbundet soppluncher. Förutom god soppa för en billig peng ger soppluncherna får du möjlighet till gemenskap och fina pratstunder.

Måltiden är viktig för en kristen gemenskap

Att äta tillsammans signalerar att vi hör ihop, att vi accepterar varandra och att vi har omsorg om varandra. Därför är måltidsgemenskapen viktig i en kristen gemenskap.

Träffa nya vänner

Sopplunchen kan förstås också vara ett välkommet avbrott i vardagen och ett tillfälle att träffa nya och gamla vänner.

Ofta hålls sopplunchen i församlingshemmet och inleds med mässa, andakt eller lunchmusik. Den serveras till ett billigt pris med fika efteråt. I vissa fall är den helt kostnadsfri eller så kan du lämna ett frivilligt bidrag.

Skriv in en adress för att hitta en församling i närheten.

Hitta en församling

I kalendern hittar du församlingar som serverar sopplunch eller bjuder in till andra tillfällen för att mötas och umgås.

Hitta en sopplunch

Måltidsgemenskapen i Bibeln

Jesus talade ofta om måltidsgemenskapen. När man åt tillsammans var det ett tecken på att man litade på varandra, att man ville ha med varandra att göra och att det inte fanns några konflikter mellan dem som delade måltiden. Jesus måltidsgemenskap med dem som i hans samtid sågs som ”syndare” och samhälleligt oacceptabla, var ett sätt för honom att förkunna budskapet om en positiv helig samhörighet och frälsning.